Sveriges mest hållbara IKEA varhus öppnar den 30 september i Kållered

Äntligen! Den 30 september öppnar vi dörrarna till Sveriges mest hållbara IKEA varuhus. En öppen planlösning, större restaurang och ett nytt café samt ett automatiserat robotlager är några av de saker som gör nya IKEA Kållered unikt.

Det nya varuhuset i Kållered skiljer sig från övriga svenska IKEA varuhus - med en planlösning mer lik ett shoppingcenter med flera butiker i butiken.

Vårt nya varuhus IKEA Kållered börjar bli färdigt. Och snart väntar inflyttningsfest för såväl medarbetare som kunder. Den 30 september öppnar vi nämligen dörrarna till Göteborgs största destination för heminredning och inspiration för livet hemma.

- Nya IKEA Kållered ska vara en plats för shopping, inspiration, mat och möten där alla kan få hjälp att förvandla sina hem till en skönare, smartare och mer hållbar plats. Oavsett storlek på plånboken, säger Anna Bryngelsson, varuhuschef i Kållered.

Det nya varuhuset skiljer sig från det nuvarande och övriga svenska IKEA varuhus. Förutom att det är större är planlösningen mer lik ett shoppingcenter med flera butiker i butiken – med en stor aveny som leder in till olika avdelningar i saluhallen och möbelutställningen. I varuhuset finns även ett öppet atrium med plats för socialt häng eller en stunds arbete.

Ett unikt automatiserat lager

- Detta blir Sveriges mest hållbara IKEA varuhus. Tack vare solceller på taket och bergvärme producerar vi mer el än vi själva använder för att driva själva varuhuset, säger Anna Bryngelsson.

Dessutom ska ett världsunikt automatiskt lager plocka ihop varor efter att en kund lagt sin beställning. Något som underlättar för kunder och medarbetare som slipper lyfta lika många tunga paket.

Ett besök på IKEA börjar ofta online. Därför är digitala lösningar en integrerad del i det fysiska besöket på nya varuhuset. Till exempel kan våra kunder betala för sina produkter via en app eller checkout-diskar runt om i varuhuset för att därefter smidigt lämna butiken genom en expressutgång.

- Det nya varuhuset ska fungera lika bra för kortare besök som för mer djupgående inspiration och rådgivning med hjälp av våra medarbetare, avslutar Anna Bryngelsson.

IKEA Kållered börjar bli färdigt och den 30 september öppnar vi dörrarna .
Detta blir Sveriges mest hållbara IKEA varuhus. Tack vare solceller på taket och bergvärme producerar vi mer el än vi själva använder för att driva själva varuhuset.
IKEA Kållered börjar bli färdigt och den 30 september öppnar vi dörrarna .
Det nya varuhuset skiljer sig från det nuvarande och övriga svenska IKEA varuhus. Förutom att det är större är planlösningen mer lik ett shoppingcenter med flera butiker i butiken – med en stor aveny som leder in till olika avdelningar i saluhallen och möbelutställningen. I varuhuset finns även ett öppet atrium.
Ett automatiskt lager plocka ihop varor efter att en kund lagt sin beställning. Något som underlättar för kunder och medarbetare som slipper lyfta lika många tunga paket.
Anna Bryngelsson, varuhuschef i Kållered.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Julinyheter på IKEA4.6.2021 10:00:03 CEST | Pressmeddelande

Vilka prioriteringar vi än gör i livet, har vi alla samma behov av att vara utvilade och känna oss laddade. I sommar och sensommar finns chansen att ladda om hemmet. Oavsett om vi bor stort eller litet, eller vilken budget vi har, kan hemmet bli den självklara platsen för återhämtning, balans och ny energi. Nu finns tid att skapa avslappnande rum. Ett sovrum för total avkoppling i sommar och ett hemmakontor för total uppkoppling i höst. En bättre vardag börjar med en god natts sömn. Vakna upp laddad för en ny dag – vare sig det är lördag eller måndag. Säljstart: Juli 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus. Ladda ner högupplösta produkt- och miljöbilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: NYHET: Press-information: Ladda ner pressbilder: Augusti 2021 HÖSTKVÄLL kollektion - På IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Kållered. På tillfälligt besök. Bildbank

IKEA utökar testet med sin allra första second hand-butik – flyttar till större lokaler27.5.2021 09:00:41 CEST | Pressmeddelande

IKEA tar nu nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att i juli flytta till nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. Butiken fungerar som en testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. I lokaler på hela 300 kvadratmeter vill IKEA skala upp sina lärdomar och bättre möta kundernas förväntningar för att på så vis kunna nå ännu fler.