Sveriges oberoende arbetsgivarorganisationer bildar OAS

Sju oberoende arbetsgivarorganisationer har ingått ett samarbetsavtal för att bli starkare tillsammans. Detta genom att organisationerna kan verka i gemensamma frågor och därigenom bli en tydligare röst på arbetsmarknaden.

Hanna Byström Bankinstitutens arbetsgivarorganisation (BAO), Hans-Göran Elo Arbetsgivaralliansen,  Johan Mann Fastigo, Birgitta Ödmark Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation,  Sanna Arnfjorden Wadström Sinf,	 Petter Skogar Fremia  och  Mikael Brännvall Svensk Scenkonst
Hanna Byström Bankinstitutens arbetsgivarorganisation (BAO), Hans-Göran Elo Arbetsgivaralliansen, Johan Mann Fastigo, Birgitta Ödmark Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Sanna Arnfjorden Wadström Sinf, Petter Skogar Fremia och Mikael Brännvall Svensk Scenkonst

OAS står för Oberoende arbetsgivarorganisationers samverkan, och överenskommelsen ingås mellan de sju organisationerna Arbetsgivaralliansen, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation (BAO), Fastigo – fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, Fremia, Sinf, Svenska Kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) och Svensk Scenkonst.

Syftet med samarbetet är att stärka medlemsnyttan för organisationernas respektive medlemmar. Tillsammans kan verksamheterna bland annat samarbeta i omvärlds- och utvecklingsfrågor, erbjuda högre kvalitet på tjänster, samt attrahera kvalificerade experter till gemensamma projekt. Organisationerna kan vid behov även samverka i påverkansarbetet kring gemensamma arbetsmarknadsfrågor.

– Genom en fördjupad samverkan kan vi oberoende arbetsgivarorganisationer företräda våra respektive medlemmar med en starkare röst och tillsammans stärka varandra som enskilda organisationer, säger organisationernas vd:ar/förbundsdirektörer i ett gemensamt uttalande.

Samtliga parter i denna överenskommelse utgör oberoende organisationer som inte lyder under någon huvudorganisation. Organisationerna är politiskt obundna och företräder sina medlemmar i arbetsgivarfrågor. Några är även branschorganisationer och jobbar med intressepolitik inom sina respektive sektorer.

Besöksadress: Vattugatan 17

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för anställda och förtroendevalda inom Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Vi ger råd och utbildar i arbetsgivar- och arbetsmiljöfrågor. Vi tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation tackar nej till medlarnas bud om omställningsavtal28.4.2022 20:09:11 CEST | Pressmeddelande

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation kan inte teckna ett omställningsavtal som blir minst åtta gånger dyrare än idag, och samtidigt behålla långa uppsägningstider och den unikt kostsamma lönegarantin vid omplacering. Sent i medlingen har det dessutom dykt upp ytterligare kostsamma krav från arbetstagarorganisationerna. Därför har Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation tackat nej till medlarnas slutbud.