Svetskompetens en bristvara - klona svetsare

Det finns cirka 14 900 anställda svetsare och gasskärare* i Sverige, men det är alldeles för få. Det råder brist på arbetskraft med svetskompetens. Svaret på problemet kan för många företag vara kollaborativa robotar, cobotar. Det finns en stor potential i och möjlighet till konkurrensfördelar genom automatisering och robotisering av svetsprocess.
UR-cobot svetsar. Foto: Universal Robots

Enligt Arbetsförmedlingen råder det stor brist på personer med svetskompetens. Arbetsförmedlingen presenterar årligen prognoser för hur arbetsmarknaden förväntas se ut för en mängd yrken på fem års sikt. Där listar de svetsare som ett av de yrken där konkurrensen fortsatt är mycket liten och behovet stort.

Svetsning är traditionellt en av de riktigt stora applikationerna för industrirobotar, något som man länge trodde var omöjligt att köra med en cobot. Men det visade sig vara tvärtom. Med en cobot blir svetsning enklare, säkrare, billigare och mer flexibelt.

– Det tar oss mindre än en timme att visa våra kunder hur de kommer i gång med svetsning med en cobot. Duktiga svetsare är en bristvara idag och vi erbjuder i princip möjligheten att klona dem. Det är en investering som återbetalar sig på nolltid, säger Ola Mellström, försäljningschef för Universal Robots i Sverige.

Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system, och kan användas i vanliga svetsarbetsceller. Repetitiva uppgifter som annars fördelas bland svetsare kan automatiseras och svetsarna kan istället användas till högvinstgivande produktlinjer.

– Coboten kan lösa ett arbetsmarknadsproblem. Det är ett lysande exempel på varför cobotar är en del av framtiden inom automation. Dessutom resulterar det i mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare, fortsätter Ola Mellström.

När coboten är klar med en uppgift kan den enkelt flyttas till de områden där de behövs. Detta är möjligt då URs cobotar är lätta att programmera och kan utföra många typer av svetsning, till exempel TIG-, MIG-, punkt-, båg-, ultraljud- och plasmasvetsning. Färre produktionsstopp och mindre spill är några av de många fördelarna med att använda en cobot.

– Man kan även öka säkerheten på arbetsplatsen genom att låta en cobot hantera farliga uppgifter. Det finns många fördelar. Vi kommer att finnas med på Metal inspiration days 24-25 november i Jönköping. Vi berättar gärna mer om fördelar med robotisering av svetsuppgifter, säger Ola.

*Enligt Arbetsförmedlingen som bygger sin arbetsmarknasanalys på siffror från SCB.

UR-cobot svetsar. Foto: Universal Robots
Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige. Foto: Universal Robots
Närbild på UR-cobot som svetsar. Foto: Universal Robots

• Universal Robots är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher och inom utbildning. Universal Robots grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och syftar till att skapa en värld där människor arbetar med robotar, inte som robotar. Dess mission är enkel: Automatisering för alla. Överallt.

• Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har Universal Robots utvecklat en produktportfölj som återspeglar en rad räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar över hela världen. Ett omfattande ekosystem har vuxit fram kring företagets cobotteknik som skapar innovation, valfrihet för kunderna och ett brett utbud av komponenter, kit och lösningar som passar alla applikationer.

• UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.