Svetskompetens en bristvara - klona svetsare

Det finns cirka 14 900 anställda svetsare och gasskärare* i Sverige, men det är alldeles för få. Det råder brist på arbetskraft med svetskompetens. Svaret på problemet kan för många företag vara kollaborativa robotar, cobotar. Det finns en stor potential i och möjlighet till konkurrensfördelar genom automatisering och robotisering av svetsprocess.

UR-cobot svetsar. Foto: Universal Robots

Enligt Arbetsförmedlingen råder det stor brist på personer med svetskompetens. Arbetsförmedlingen presenterar årligen prognoser för hur arbetsmarknaden förväntas se ut för en mängd yrken på fem års sikt. Där listar de svetsare som ett av de yrken där konkurrensen fortsatt är mycket liten och behovet stort.

Svetsning är traditionellt en av de riktigt stora applikationerna för industrirobotar, något som man länge trodde var omöjligt att köra med en cobot. Men det visade sig vara tvärtom. Med en cobot blir svetsning enklare, säkrare, billigare och mer flexibelt.

– Det tar oss mindre än en timme att visa våra kunder hur de kommer i gång med svetsning med en cobot. Duktiga svetsare är en bristvara idag och vi erbjuder i princip möjligheten att klona dem. Det är en investering som återbetalar sig på nolltid, säger Ola Mellström, försäljningschef för Universal Robots i Sverige.

Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system, och kan användas i vanliga svetsarbetsceller. Repetitiva uppgifter som annars fördelas bland svetsare kan automatiseras och svetsarna kan istället användas till högvinstgivande produktlinjer.

– Coboten kan lösa ett arbetsmarknadsproblem. Det är ett lysande exempel på varför cobotar är en del av framtiden inom automation. Dessutom resulterar det i mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare, fortsätter Ola Mellström.

När coboten är klar med en uppgift kan den enkelt flyttas till de områden där de behövs. Detta är möjligt då URs cobotar är lätta att programmera och kan utföra många typer av svetsning, till exempel TIG-, MIG-, punkt-, båg-, ultraljud- och plasmasvetsning. Färre produktionsstopp och mindre spill är några av de många fördelarna med att använda en cobot.

– Man kan även öka säkerheten på arbetsplatsen genom att låta en cobot hantera farliga uppgifter. Det finns många fördelar. Vi kommer att finnas med på Metal inspiration days 24-25 november i Jönköping. Vi berättar gärna mer om fördelar med robotisering av svetsuppgifter, säger Ola.

*Enligt Arbetsförmedlingen som bygger sin arbetsmarknasanalys på siffror från SCB.

UR-cobot svetsar. Foto: Universal Robots
Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige. Foto: Universal Robots
Närbild på UR-cobot som svetsar. Foto: Universal Robots