Tarik Salehs Boy From Heaven spelar in i Göteborg

Tarik Salehs nästa storfilm Boy From Heaven, med Fares Fares i en av huvudrollerna, är snart färdigfilmad. De avslutande dagarna görs i Göteborg när Säve flygplats förvandlas till en egyptisk militärbas. Filmen produceras av Atmo, Kristina Åberg och Fredrik Zander, i samproduktion med Film i Väst. Premiär hösten 2022.

Fares Fares

Boy From Heaven är en politisk thriller om en mycket begåvad pojke, Adam, son till en fattig fiskare. Adam får ett stipendium till ett av världens äldsta (år 975) och största universitet, Al-Azhar i Kairo. Där blir han oväntat en bricka i ett politiskt maktspel. Filmen utspelas i Egypten, men är till stor del inspelad i Turkiet.

Kristina Åberg, producent:
- I Turkiet har vi filmat i otroliga miljöer. Hjärtat av filmen, Al-Ahzar-universitetet, spelades in i den 500 år gamla Suleymaniye-moskén i Istanbul. Universitet är en väldigt internationell miljö, så vi har skådespelare från bland annat Jemen, Ryssland, Syrien, Egypten och Gambia – men de flesta bor faktiskt i Göteborg.

Regi och manus av Tarik Saleh (The Nile Hilton Incident, Tommy, Metropia) och i rollerna bland andra Fares Fares (The Nile Hilton Incident, Jalla! Jalla!), Tawfeek Barhom (aktuell i Terrence Malicks kommande film), Mehdi Dehbi (Netflix-serien Messiah), Mohammad Bakri (Homeland, Falsk Identitet) Markam J. Khory (Citronlunden, Homeland)

Tarik Saleh, regissör:
- Jag vill ta med besökaren till en sluten plats som ingen kamera någonsin har besökt. Det här är inte en film om islam, utan om konflikter mellan olika idéer och om kunskap som både kan ge frihet men som också få dig fängslad. Min farfar gick på Al-Azhar som den förste från sin by, så jag är uppvuxen med berättelsen om Al-Azhar.

Filmen produceras av Atmo, Fredrik Zander och Kristina Åberg, i samproduktion med Film i Väst, SVT, Bufo (Finland), Memento Film (Frankrike). Final Cut For Real (Danmark) m.fl.

Biopremiär är beräknad till hösten 2022.

Fares Fares
Tarik Saleh

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.