Tarik Salehs Boy From Heaven spelar in i Göteborg

Tarik Salehs nästa storfilm Boy From Heaven, med Fares Fares i en av huvudrollerna, är snart färdigfilmad. De avslutande dagarna görs i Göteborg när Säve flygplats förvandlas till en egyptisk militärbas. Filmen produceras av Atmo, Kristina Åberg och Fredrik Zander, i samproduktion med Film i Väst. Premiär hösten 2022.

Fares Fares

Boy From Heaven är en politisk thriller om en mycket begåvad pojke, Adam, son till en fattig fiskare. Adam får ett stipendium till ett av världens äldsta (år 975) och största universitet, Al-Azhar i Kairo. Där blir han oväntat en bricka i ett politiskt maktspel. Filmen utspelas i Egypten, men är till stor del inspelad i Turkiet.

Kristina Åberg, producent:
- I Turkiet har vi filmat i otroliga miljöer. Hjärtat av filmen, Al-Ahzar-universitetet, spelades in i den 500 år gamla Suleymaniye-moskén i Istanbul. Universitet är en väldigt internationell miljö, så vi har skådespelare från bland annat Jemen, Ryssland, Syrien, Egypten och Gambia – men de flesta bor faktiskt i Göteborg.

Regi och manus av Tarik Saleh (The Nile Hilton Incident, Tommy, Metropia) och i rollerna bland andra Fares Fares (The Nile Hilton Incident, Jalla! Jalla!), Tawfeek Barhom (aktuell i Terrence Malicks kommande film), Mehdi Dehbi (Netflix-serien Messiah), Mohammad Bakri (Homeland, Falsk Identitet) Markam J. Khory (Citronlunden, Homeland)

Tarik Saleh, regissör:
- Jag vill ta med besökaren till en sluten plats som ingen kamera någonsin har besökt. Det här är inte en film om islam, utan om konflikter mellan olika idéer och om kunskap som både kan ge frihet men som också få dig fängslad. Min farfar gick på Al-Azhar som den förste från sin by, så jag är uppvuxen med berättelsen om Al-Azhar.

Filmen produceras av Atmo, Fredrik Zander och Kristina Åberg, i samproduktion med Film i Väst, SVT, Bufo (Finland), Memento Film (Frankrike). Final Cut For Real (Danmark) m.fl.

Biopremiär är beräknad till hösten 2022.

Fares Fares
Tarik Saleh

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.