Trafikverket riskerar osund konkurrens med förändrat basunderhåll

- Staten ska inte konkurrera med privata företag på en redan konkurrensutsatt marknad. Det är av största vikt att en stabil och långsiktig politisk enighet skapas för att utvecklingen av det svenska järnvägssystemet ska komma till stånd, säger Robert Röder, Ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Gällande regeringens kommittédirektiv för överföring av basunderhåll från Infranord till Trafikverket förordar Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer därför förändrat gränssnitt inom Trafikverket om vad staten ska göra i egen regi.

- FSJ anser att besiktning och akut felavhjälpning ska utföras av Trafikverket, detta bidrar till en ökad punktlighet för resenärer och godsköpare samtidigt som Trafikverket ges möjlighet att utvecklas till en bättre beställare. Att utveckla den hållbara och konkurrenskraftiga infrastrukturen tar tid. Processerna löper över flera politiska mandatperioder och ändrade förutsättningar slösar på resurser, säger Robert Röder.

FSJ anser dock att Trafikverket bör få ett övergripande ansvar för kompetensförsörjning och utbildning till järnvägsyrken.

Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) tillvaratar intresset för företag som i Sverige bedriver verksamhet inom järnvägsentreprenader. Föreningens viktigaste uppgifter är att arbeta för säkerhet, en leverantörsmarknad på lika villkor, tryggad kompetensförsörjning och att verka för en positiv bild av järnvägsbranschen. Läs mer på https://www.jarnvagsentreprenorerna.se/

FSJ välkomnar att Trafikverket får uppdrag att se över sina upphandlingsformer29.1.2021 14:42:53 CETPressmeddelande