Trafikverket riskerar osund konkurrens med förändrat basunderhåll
- Staten ska inte konkurrera med privata företag på en redan konkurrensutsatt marknad. Det är av största vikt att en stabil och långsiktig politisk enighet skapas för att utvecklingen av det svenska järnvägssystemet ska komma till stånd, säger Robert Röder, Ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Gällande regeringens kommittédirektiv för överföring av basunderhåll från Infranord till Trafikverket förordar Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer därför förändrat gränssnitt inom Trafikverket om vad staten ska göra i egen regi.
- FSJ anser att besiktning och akut felavhjälpning ska utföras av Trafikverket, detta bidrar till en ökad punktlighet för resenärer och godsköpare samtidigt som Trafikverket ges möjlighet att utvecklas till en bättre beställare. Att utveckla den hållbara och konkurrenskraftiga infrastrukturen tar tid. Processerna löper över flera politiska mandatperioder och ändrade förutsättningar slösar på resurser, säger Robert Röder.
FSJ anser dock att Trafikverket bör få ett övergripande ansvar för kompetensförsörjning och utbildning till järnvägsyrken.
Nyckelord
Kontakter
Robert RöderOrdförande
Strukton Rail AB
010 480 50 10robert.roder@strukton.seBilder
Om
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) tillvaratar intresset för företag som i Sverige bedriver verksamhet inom järnvägsentreprenader. Föreningens viktigaste uppgifter är att arbeta för säkerhet, en leverantörsmarknad på lika villkor, tryggad kompetensförsörjning och att verka för en positiv bild av järnvägsbranschen. Läs mer på https://www.jarnvagsentreprenorerna.se/
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Överförande av basunderhåll löser inte järnvägsbranschens utmaningar28.1.2019 11:17:39 | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) har träffat utredningen gällande: Kommittédirektiv för överförande av basunderhåll från Infranord AB till Trafikverket. - Det var ett bra möte, företrädarna för utredningen är pålästa och intresserade av vår syn på järnvägsunderhållet och vi är tacksamma över deras öppenhet. Men vi ser att de begränsas av utredningens direktiv som grundlöst förutsätter att Trafikverket ska ta över Infranords underhållsverksamhet. Detta kommer inte lösa de utmaningar vi har inom järnvägsbranschen, säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.
Akut brist på järnvägstekniker - 1 700 behövs inom fem år12.12.2018 14:00:00 | Pressmeddelande
- Den regering som tillträder efter höstens politiska vakuum måste ge Trafikverket ett övergripande ansvar för kompetensförsörjningen till järnvägsyrken. Utan tillräckligt många bantekniker, eltekniker, signaltekniker och spårsvetsare blir det svårt att uppnå den nationella transportplanens ambitioner och vårt mål att rusta Sverige för 11 miljoner invånare, skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier, och Robert Röder, ordförande i föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, på Svenska Dagbladets debattsida.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum