Träningsresor: het trend eller ej?

Dela

Att åka på en träningsinriktad utlandsresa är en reseform som blivit mer och mer populär de senaste åren. Utbudet är stort och möjligheterna många – men trots uppmärksamheten planerar endast ett fåtal svenska resenärer en träningsresa i år. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Många svenskar visar stort intresse för att åka utomlands på en träningsresa, men än så länge verkar det vara få som gör slag i saken och planerar en träningsresa i år, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Den allmänna trenden i Sverige kring träning, hälsa och välmående har varit på uppgång de senaste åren, och i takt med detta har intresset för träningsresor ökat stadigt. Men i Tickets senaste Sifoundersökning framkommer att endast 2 procent av de svenska resenärer som planerar en utlandsresa väljer en resa inriktad mot träning. Den klart vanligaste resan är istället en sol- och badsemester, följt av storstadsresor.

- Träningsresor är absolut en reseform som är på uppgång, men än så länge väljer svenskarna en avslappnande sol- och badsemester när det väl kommer till kritan. Det vi däremot ser är att intresset för träningsfaciliteter på hotellet blir alltmer viktigt. Många svenska resenärer väljer – än så länge – att utnyttja hotellets gym eller träningspass under semestern, istället för en renodlad träningsresa, säger Katarina Daniels.

Träningsresor som reseform spås dock att fortsätta öka i popularitet, allt eftersom fler svenska resenärer får upp ögonen för denna typ av resa. Resorna går att få med många olika typer av träningsinriktningar – allt från löpning, yoga, triathlon, cykling och klättring till möjligheten att testa på många olika träningsformer, och passar därmed alla åldrar.

Vad för slags semesterresor planerar du under 2018?

  1. Sol- och badsemester, 42 procent
  2. Storstadsresa (t.ex. London, Paris, New York, Berlin), 30 procent
  3. Resa till mindre ort eller landsbygd, 17 procent
  4. Storstadsresa där jag kan kombinera stad och bad (t.ex. Barcelona, Nice, Miami eller Los Angeles), 10 procent
  5. Road trip, 7 procent
  6. Rundresa/Backpackingresa, 6 procent
  7. Äventyrsresa, t.ex. safariresa, 6 procent
  8. Gruppresa, 5 procent
  9. Vandringsresa, 5 procent
  10. Kryssningsresa, 5 procent
  11. Träningsresa, 2 procent
  12. Annat, 20 procent
  13. Tveksam, vet ej, 3 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

 


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum