Träningsresor: het trend eller ej?

Att åka på en träningsinriktad utlandsresa är en reseform som blivit mer och mer populär de senaste åren. Utbudet är stort och möjligheterna många – men trots uppmärksamheten planerar endast ett fåtal svenska resenärer en träningsresa i år. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Många svenskar visar stort intresse för att åka utomlands på en träningsresa, men än så länge verkar det vara få som gör slag i saken och planerar en träningsresa i år, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Den allmänna trenden i Sverige kring träning, hälsa och välmående har varit på uppgång de senaste åren, och i takt med detta har intresset för träningsresor ökat stadigt. Men i Tickets senaste Sifoundersökning framkommer att endast 2 procent av de svenska resenärer som planerar en utlandsresa väljer en resa inriktad mot träning. Den klart vanligaste resan är istället en sol- och badsemester, följt av storstadsresor.

- Träningsresor är absolut en reseform som är på uppgång, men än så länge väljer svenskarna en avslappnande sol- och badsemester när det väl kommer till kritan. Det vi däremot ser är att intresset för träningsfaciliteter på hotellet blir alltmer viktigt. Många svenska resenärer väljer – än så länge – att utnyttja hotellets gym eller träningspass under semestern, istället för en renodlad träningsresa, säger Katarina Daniels.

Träningsresor som reseform spås dock att fortsätta öka i popularitet, allt eftersom fler svenska resenärer får upp ögonen för denna typ av resa. Resorna går att få med många olika typer av träningsinriktningar – allt från löpning, yoga, triathlon, cykling och klättring till möjligheten att testa på många olika träningsformer, och passar därmed alla åldrar.

Vad för slags semesterresor planerar du under 2018?

1. Sol- och badsemester, 42 procent
  2. Storstadsresa (t.ex. London, Paris, New York, Berlin), 30 procent
  3. Resa till mindre ort eller landsbygd, 17 procent
  4. Storstadsresa där jag kan kombinera stad och bad (t.ex. Barcelona, Nice, Miami eller Los Angeles), 10 procent
  5. Road trip, 7 procent
  6. Rundresa/Backpackingresa, 6 procent
  7. Äventyrsresa, t.ex. safariresa, 6 procent
  8. Gruppresa, 5 procent
  9. Vandringsresa, 5 procent
  10. Kryssningsresa, 5 procent
  11. Träningsresa, 2 procent
  12. Annat, 20 procent
  13. Tveksam, vet ej, 3 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Thailand – utanför de största turiststråken21.2.2019 07:30:00Pressmeddelande

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.