Tre anledningar till varför du ska byta Elbolag regelbundet

Det finns en stor privatekonomisk fördel med att byta elbolag med jämna mellanrum då det finns mycket pengar att tjäna, särskilt vid hushåll med stor elförbrukning. Detta då du kan använda dig av elbolagens kampanjer som de ofta har för att få in nya kunder. Bara genom att du byter elavtal när du flyttar så för du ett elavtal som är prispressat utefter marknaden då flera elbolag konkurrerar med sina elpriser inom jämförelsetjänsten Elbyte.

Elbyte har tagit fram några anledningar som vi ser som fördelaktiva när det gäller att du aktivt jämför elavtal och sedan välja rätt bland dessa. Tack vare sidor som Elbyte så finns det utförliga guider online och vi har här sammanfattat de tre viktigaste sakerna som vi läst till oss.

1.Få koll på elmarknaden

Elmarknaden har sedan 1996 varit avreglerad vilket innebär att det råder fri konkurrens för alla elhandels aktörer att sälja el. För alla bostadsägare innebär det fri möjlighet att välja vem man ska köpa el av. Detta är inte att blanda ihop med elnätet, eftersom elnätet fortfarande ägs av elbolaget. Men gemene man är ofta väldigt ointresserade och har ofta dålig koll på elmarknaden. Med bakgrund av det har Elbyte startats. Elbytes mission är bland annat att hjälpa, guida och förklara för konsumenter att det finns pengar att spara även för de som bor mindre sett till km², till exempel i en etta eller tvåa. Genom guider, tips och råd vill vi sprida kunskap om elmarknaden till alla. För att göra det enkelt att byta elbolag har även en Elbyte tjänst utvecklats. Än finns det mycket pengar att spara för konsumenter. Elnätsavgiften är en stor del av elpriset men de 10 procent av svenskarna som inte gör ett aktivt elval utan får så kallat anvisat elavtal. Att inte göra ett val innebär att man får ett anvisat elavtal som är 20-40 % dyrare än ett normalt elavtal. Hur mycket just du kan spara kan ju såklart variera, har du dålig koll kan du alltid få hjälp. Många har anvisade elavtal i flera år och de flesta vet inte ens om det. De flesta får detta i samband med en flytt. Hur bra koll har du egentligen på elmarknaden? På Elbyte finns det även noga genomtänkta fakta kring saker som de flesta svenskar borde veta om elmarknaden.

2. Spara pengar direkt

Då är det enda du behöver göra att surfa till Elbyte. Slå in ditt postnummer, välj dina preferenser därefter kan du enkelt jämföra elavtal och se vad du sparar. Det som kan vara bra att göra innan är att fundera ut vad för typ av elavtal man vill ha, fast eller rörligt elpris? Ett fast elavtal kan man binda under en längre tid och vet vad du kommer betala för men rörligt avtal följer marknaden. De allra flesta väljer ett rörligt elpris men det smartaste är att alltid ha det bästa elpriset och då bör man kontinuerligt byta elavtal. Leta kampanjerbjudanden hos nya elbolag, det kan göra att man hela tiden sparar pengar eftersom elbolagen sänker sina påslag vid kampanjer.

3. Hitta billigt elpris med kampanjer

Elbyte har många elbolag som kör kampanjer på vår sida och som allt som oftast därmed har lägst elpris. Om du som konsument av el ser till att byta elbolag med jämna mellanrum så kan du se till att alltid ha ett kampanjpris på elen. Om du däremot inte orkar hålla på med att hålla koll på huruvida du har ett elpris som har kampanj och är att ses som billig el eller inte så kan du välja ett elbolag som har billigt elpris som rörligt standard elavtal eller varför inte ett fast elavtal som har en bindningstid på exempelvis sex eller tolv månader där du vet vad ditt elpris kommer vara över en längre period. Om vi ser till det historiska elpriset så visar det sig dock att rörligt elpris lönar sig över lång sikt men nu kanske vi har många förändringar på gång i Sverige. Elbranschen går nämligen igenom förändringar där kärnkraftverk läggs ner och mer miljövänliga alternativ som Bra Miljöval och fossilfri el tar större plats. Tänk dock på att vi idag inte har tillräckligt med miljövänlig elproduktion för att täcka upp om alla skulle nyttja den miljövänliga elen imorgon. Men stora framsteg görs kontinuerligt med solceller och med mer effektiv elproduktion vilket gör att vi känner tillförsikt kring framtidens elpris.