Tre av tio svenskar oroar sig inför pensionen

Tre av tio svenskar, 29 procent, oroar sig för hur ekonomin ska gå ihop när de blir pensionärer. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.

– Nio av tio svenskar har idag tjänstepension och den som jobbar hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension kan känna sig lugn, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Undersökningen visar att 29 procent av de tillfrågade är ganska eller mycket oroliga när de tänker på sin framtida ekonomiska situation som pensionär. 66 procent är ganska eller mycket lugna.

Fler kvinnor än män känner sig oroliga inför pensionen. Av kvinnorna är 33 procent ganska eller mycket oroliga när de tänker på sin framtida ekonomiska situation som pensionär, vilket kan jämföras med 26 procent av männen.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Oavsett om man känner sig lugn eller orolig är ett tips att göra sin egen pensionsprognos på minpension.se, säger Tomas Carlsson.

Den som har tjänstepension under hela arbetslivet kan få upp till två tredjedelar av lönen, när det är dags för pension. Landets privatanställda tjänstemän med ITP 2 får i genomsnitt 7 700 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen. I en del sektorer där många unga arbetar är förmånen mer ovanlig. Det gäller till exempel spel-, reklam- och PR-branscherna.

Expertens tips för bättre pensionskoll

Säkra tjänstepensionen. Se till att arbeta hos en arbetsgivare, som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

Skaffa dig en samlad bild. På minpension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det eventuella privata sparandet ingår.

Välj och välj bort. Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 20 procent.

Tre delar i tjänstepensionen ITP 1 som bidrar till en trygg pension

Minst hälften ska placeras i en traditionell försäkring med garanti
En traditionell försäkring är mindre riskfylld än en fondförsäkring. Försäkringsbolaget bestämmer placeringen, avgifterna är låga och du är garanterad en viss pension. Inom ITP måste minst hälften av kapitalet placeras i en traditionell försäkring.

Entréfonder som sänker risken när spararen närmar sig pensionen
Den som vill ta en högre risk kan själv välja att placera delar av sin tjänstepension i fonder. Förvalet hos varje valbart bolag är en entréfond som trappar ner risken i takt med att man närmar sig pensionen.

Låga avgifter som inte urholkar pensionskapitalet
Collectums upphandlingar har bidragit till att avgifterna inom ITP är mycket låga. Att betala låga fondavgifter är alltid viktigt, annars riskerar avgiften att gröpa ur pensionskapitalet.

Sifoundersökningen genomfördes den 2–5 november. 1 018 svenskar i ålder 25-65år som inte gått i pensiona än fick frågan ”Känner du dig lugn eller orolig när du tänker på din framtida ekonomiska situation som pensionär?”. 11 procent svarade ”mycket lugn”, 55 procent svarade ”ganska lugn”, 22 procent ”ganska orolig” och 7 procent svarade ”mycket orolig”. 4 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.

Östgötagatan 12

08-508 981 00https://collectum.se/

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

ITP-information för tjänstemän flyttar till avtalat.se12.2.2024 09:57:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars 2024 flyttar all information om ITP för landets över 2 miljoner tjänstemän med kollektivavtal till avtalat.se från collectum.se. Det innebär att tjänstemännen istället loggar in på avtalat.se för att se sitt innehav, göra val och få information om övriga försäkringar kopplade till sin anställning. Collectum fortsätter att administrera tjänstepensionen ITP och för de 37 000 arbetsgivare som idag rapporterar till Collectum är det inga förändringar.