Tre ledamöter representerade från skånedistriktet i nyvald partistyrelse för Vänsterpartiet

Idag under Vänsterpartiets kongress valdes ny partistyrelse. Bekanta ansikten från Skåne är Hanna Gedin och Pål Brunnström som idag valdes om som ledamöter. Nytt namn är Patrik Strand som tar plats för att föra fram ett fackligt perspektiv.

Patrik är 56 år och arbetar till vardags som undersköterska. Han är fackligt aktiv inom förbundet Kommunal.

- Jag är glad och stolt över att fått medlemmarnas förtroende att vara med och forma Vänsterpartiets politik de kommande åren. Vänsterpartiet har en stor uppgift i att kämpa för trygga jobb istället för alla de otrygga låglöneanställningar som tillåtits breda ut sig.  Nu närmast måste vi tillsammans med den fackliga rörelsen ta en hård strid för anställningstryggheten som det är viktigt att vi vinner. Jag hoppas kunna bidra i det arbetet!

Vänsterpartiets kongress hålls digitalt med delegater från hela landet och går att följa online här.

För kontaktinformation och intervjuförfrågningar till ordförande, nominerade och delegation, se pressskontakt nedan.

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet:

V vill inte riskera kunskapscentrens arbete i Skåne13.11.2020 12:40:01 CETPressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden förslogs en översyn av de regionala kunskapscentren för att anpassa organisationen enligt ny regional standard och till viss del ersätta nuvarande strukturer med en central koordinator på regionen. Vänsterpartiet anser inte att man gått rätt till väga och att man riskerar att försöka laga något som inte är trasigt – med hög risk för försämring.