Truppen till junior-EM är uttagen – fem debutanter

Nye förbundskaptenen Mattias Melin har idag tagit ut truppen till junior-EM i april. I laget finns tre medaljörer från senaste mästerskapet samt fem debutanter. – Vi har tagit ut ett starkt gäng och ser fram emot mästerskapet, säger Mattias Melin.
Robin Ilhammar från senaste JEM i Tilburg.

Efter det framgångsrika junior-EM:et i Tilburg, Nederländerna i september där Sverige tog 10 medaljer så är det åter dags att ladda för mästerskap. Den 9-18 april avgörs junior-EM i Wittelsheim i Frankrike. Här är truppen:

Tjejer:
Maja Engberg, BK Chaoot, Kalmar, 16 år – 1 JEM tidigare, 1 brons.
Alice Lindqvist, BK Merci, Örebro, 17 år – debutant.
Nicole Layrisse, Sundbybergs IK, 16 år – debutant.
Kajsa Samuelsson, Team Mariestad BK, 15 år – debutant.

Killar:
Carl Eklund IKW/Köping BK, 16 år – 1 JEM tidigare, 2 guld, 2 brons 2021.
Robin Ilhammar Team Clan, Nässjö, 17 år – 2 JEM tidigare, 3 guld, 1 silver, 1 brons 2021.
Robin Noberg, Sundbybergs IK, 16 år – debutant.
Alvin Kvarnström, BK Force, Eskilstuna 17 år – debutant.

Förbundskapten: Mattias Melin
Assisterande förbundskapten: Moa Ekström

Bland killarna hittar vi guldduon från senaste mästerskapet Robin Ilhammar och Carl Eklund. De hade ett fantastiskt EM i september och tog guld tillsammans i dubbel och team. Robin Ilhammar slog även till med guld i singel samt silver i All-event och brons i Masters. Carl Eklund var också på pallen i både singel och All-event med två brons. Robin Noberg och Alvin Kvarnström debuterar i landslagssammanhang.

På tjejsidan har Maja Engberg också fin erfarenhet från senaste mästerskapet där hon tog brons i team. Alice Lindqvist, Nicole Layrisse och Kajsa Samuelsson debuterar alla i landslagssammanhang.

Mattias Melin menar att det var tufft att ta ut truppen men är nöjd med uttagningen.
– Det finns många starka juniorer i Sverige men det känns som att vi har en väldigt bra sammansättning i laget, säger Mattias Melin och fortsätter:

– Vi hade en intern tävling i Jönköping i förra veckan där bland annat alla spelare som är uttagna var med, förutom Robin Ilhammar och Carl Engberg, som har så fina meriter från tidigare mästerskap. Alla som nu får åka till EM gjorde bra ifrån sig där och har utvecklats starkt den senaste tiden.

Assisterande förbundskapten Moa Ekström håller med om juniorernas framsteg.
– Vi har även följt seriespelet samt alla poängserier noga och dessa spelare sticker ut med väldigt fina resultat, säger Moa Ekström.

Som Swebowl berättat tidigare under dagen var ledarduon även med under junior-EM i Tilburg 2021. Då var båda assisterande till Robert Andersson som nu lägger fokus främst på dam- och herrlandslaget men finns med som bollplank till Melin och Ekström.
– Det ska bli väldigt spännande. Det blir tufft att matcha senaste mästerskapet men några medaljer ska vi förhoppningsvis kunna ta, säger Mattias Melin.

Robin Ilhammar från senaste JEM i Tilburg.
Robin Ilhammar och Carl Eklund tillsammans med nye förbundskaptenen Mattias Melin.
Maja Engberg från senaste JEM i Tilburg.