Turistrådet hjälper den västsvenska besöksnäringen att behålla anställda

Som ett sätt att hjälpa den västsvenska besöksnäringen genom coronakrisen-Covid 19 startar Turistrådet Västsverige den 14 april en åtta veckor lång webbaserad utbildning där deltagarna får 70% av lönekostnaderna finansierade under utbildningstiden. Utbildningen ska bidra till att företagen utvecklas och förbereda dem för tiden efter pandemin.

Kville Saluhall- Photo Cred Anna Hållams

Satsningen omfattar drygt 10 miljoner kronor, och finansieras av Turistrådet Västsverige och regionuvecklingsnämnden inom Västra Götalandsregionen. Utbildningen riktar sig till privata besöksnäringsföretag med max 20 anställda, och inbjudningar har redan gått ut till berörda företag. På programmet, som består av en kombination av självstudier och webbaserade föreläsningar står bland annat hållbarhet, värdskap, marknadsföring och digitalisering.

- Vi arbetar vanligtvis med marknadsföring och utveckling av Västsverige som destination. Nu har vi med anledning av coronakrisen ställt om hela verksamheten till att fungera som krisstöd för våra fantastiska besöksnäringsföretagare som går igenom ett riktigt stålbad just nu. Den här utbildningen ska hjälpa dem att kunna behålla personal och vara förberedda för bättre tider när det väl vänder, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

- Turistrådet Västsverige är vårt helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Denna långsiktiga satsning innebär att det nu finns resurser som kan riktas till en krisinriktad verksamhet. Tillsammans med de medel som Västra Götalandsregionen förfogar över hoppas vi kunna lindra effekterna något och samtidigt bidra till kompetensutveckling och företagsutveckling på lång sikt, säger Helena Starfelt, näringlivschef Västra Götalandsregionen.

Turistrådet erbjuder cirka 200 utbildningsplatser, och fördelar en betald plats per företag.

Verksamhetsstöd och specialwebbplats andra åtgärder

Förutom den webbaserade utbildningen stöttar Turistrådet också med fler åtgärder.

- Vi har valt att lägga ca 3 miljoner av vår budget för 2020 på att erbjuda verksamhetsstöd till de lokala turistorganisationerna för att de skall kunna återbetala årets medlemsavgifter till besöksnäringsföretagen, säger Fredrik Lindén.

Kontakta för mer information

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Helena Starfelt, näringslivschef Västra Götalandsregionen
Mail: helena.starfelt@vgregion.se

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Kville Saluhall- Photo Cred Anna Hållams
studioK - Photo Cred Jonas Ingman
Man kayaking in front of Fjällbacka - Photo Henrik Trygg

Oscarsnominerade världsstjärnor kan besöka Pater Noster18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Anthony Hopkins, Glenn Close, Gary Oldman och Sascha Baron Cohen är bara några av de celebriteter som kan komma till Pater Nosters nyrenoverade hotell på ön Hamneskär utanför Marstrand framöver. I alla fall om de nyttjar den gratisövernattning som finns i den exklusiva goodiebag som delas ut till samtliga nominerade i Oscarsgalans kategorier bästa manliga och kvinnliga huvud- och biroll samt bästa regi den 25 april.

Turistrådet samlar Västsveriges besöksnäring i Hållbarhetsklivet2.10.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Turistrådet uppmanar till ansvarsfull semester inom Västsverige4.6.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

”Boka sommaren i Västsverige” – så lyder namnet på den satsning som Turistrådet Västsverige gör för att locka västsvenskarna till ansvarsfull semester på hemmaplan i sommar. - Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte resa längre än cirka två timmar från hemorten. Därför riktar sig denna satsning enbart till boende i Västsverige och i delar av Halland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.