Tusentals laddstolpar saknas
Med över 90 000 laddbara bilar är antalet publika laddstolpar på en alldeles för låg nivå, under 8 000 stycken. Sverige har den tredje högsta andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen i EU.
– Laddstolparna måste bli betydligt fler, annars blir det väldigt svårt att övertyga bilister att välja utsläppsfria bilar, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Även om elbilar är dyrare att köpa än vanliga bilar, förväntas antalet öka de närmaste åren. För att inte halka efter i antalet publika laddstolpar krävs en konkret handlingsplan omgående.
Det måste vara enkelt, lättillgängligt och attraktivt att ladda sin bil, oavsett var i Sverige man bor. Den som kör en laddhybrid ska inte heller tvingas köra på bensin eftersom laddmöjlighet saknas. Klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar uteblir. Ladda hemma-stödet är till nytta men bara för den som äger sin egen fastighet. Att ladda sin bil hemma eller på arbetsplatsen är bäst, den plats där bilen oftast står parkerad. Men många bilister är hänvisade till att ladda vid allmänna platser alternativt tampas med den svåra byråkrati som kan krävas för en laddmöjlighet i föreningsgaraget eller på samfällighetsytor.
– För att öka antalet laddstolpar måste mer pengar gå till satsningar som bidrar till att nå målen om sänkta utsläpp, som laddstolpar till exempel, säger Carl-Erik Stjernvall.
En granskning av statistik över laddstolpar och laddbara bilar från branschorganisationen PowerCircle visar att problemen är stora i vissa län.
Stockholm och Uppsala län har bara hälften av det antal stolpar som skulle behövas. För att möta behoven från de elbilar som rullar idag skulle flera tusen nya stolpar behöva byggas.
– Stockholm har verkligen misslyckats Trots stadens uttalade höga ambitioner ser vi inga verkliga insatser för att lösa situationen. Det är ett svek mot Stockholms bilister, menar Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle.
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur de olika länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1.
Län |
Personbilar totalt * |
Laddbara bilar |
% laddbara av total |
Publika laddstolpar |
CPEV ** |
|
Uppsala län |
164 118 |
2600 |
1,58% |
119 |
0,05 |
|
Stockholms län |
931 771 |
43471 |
4,67% |
2106 |
0,05 |
|
Örebro län |
150 192 |
1461 |
0,97% |
124 |
0,08 |
|
Skåne län |
645 028 |
11576 |
1,79% |
1173 |
0,10 |
|
Norrbottens län |
141 917 |
882 |
0,62% |
94 |
0,11 |
|
Jönköpings län |
189 559 |
2190 |
1,16% |
248 |
0,11 |
|
Västerbottens län |
136 121 |
1213 |
0,89% |
139 |
0,11 |
|
Västra Götalands län |
787 697 |
12323 |
1,56% |
1491 |
0,12 |
|
Hallands län |
175 912 |
2553 |
1,45% |
316 |
0,12 |
|
Västmanlands län |
136 286 |
1543 |
1,13% |
201 |
0,13 |
|
Kronobergs län |
103 520 |
1125 |
1,09% |
147 |
0,13 |
|
Östergötlands län |
219 958 |
2751 |
1,25% |
386 |
0,14 |
|
Södermanlands län |
146 306 |
1720 |
1,18% |
253 |
0,15 |
|
Västernorrlands län |
133 952 |
1010 |
0,75% |
198 |
0,20 |
|
Gävleborgs län |
152 579 |
1263 |
0,83% |
249 |
0,20 |
|
Dalarnas län |
166 632 |
1322 |
0,79% |
266 |
0,20 |
|
Värmlands län |
155 764 |
1170 |
0,75% |
248 |
0,21 |
|
Blekinge län |
85 523 |
727 |
0,85% |
164 |
0,23 |
|
Kalmar län |
134 329 |
1013 |
0,75% |
239 |
0,24 |
|
Gotlands län |
36 042 |
390 |
1,08% |
148 |
0,38 |
|
Jämtlands län |
73 781 |
689 |
0,93% |
450 |
0,65 |
|
Totalt |
4866987 |
92992 |
1,91% |
8759 |
0,09 |
* Trafa; Personbilar i trafik vid slutet av år 2018
** CPEV = antalet laddbara bilar per publik laddstolpe. Målsättningen enligt EU är 10 fordon per stolpe, vilket innebär ett CPEV-tal på 0,1 eller högre.
Källa: Powercircle (elbilsstatistik.se; laddinfra.se), Trafa
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seDokument
Länkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var tredje trafikant slarvar med att använda körriktningsvisare9.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En undersökning genomförd av Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar visar att 32 procent av trafikanterna inte använder körriktningsvisare på korrekt sätt eller inte alls.
Så kör du säkert i helgtrafiken17.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgerna är trafiken som mest intensiv när alla samtidigt är på väg för att besöka släkt och vänner, vilket varje år leder till många allvarliga trafikolyckor. – Att komma tryggt fram är viktigare än att komma precis i tid, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, och ger tio tips till säker jultrafik.
Brister i yrkesförarutbildningen en risk för trafiksäkerheten12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsens granskning av fortbildningen för yrkesförare, som presenterades i en delrapport den 5 december, visar på omfattande och allvarliga brister i utbildningens kvalitet. Detta är djupt oroväckande och en direkt risk för trafiksäkerheten, säger Riksförbundet M Sverige.
Årets smartaste bilköp 2024: Volkswagen Golf Sportscombi11.12.2024 14:21:37 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige och tidningen Motor utser årligen det smartaste bilköpet, där säkerhet, köregenskaper och ägarekonomi vägs in. Årets smartaste bilköp är Volkswagen Golf Sportscombi.
Oansvarig politik bakom floppad skrotningspremie4.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En halv miljard kronor riskerar att brinna inne när regeringens vision om en ny skrotningspremie inte gått att omsätta i praktiken. Riksförbundet M Sverige kräver att förutsättningarna för landets bilägare förbättras. – Vi för gärna en dialog om hur stödet borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum