Två år efter Tova Mobergs död – killars våld mot tjejer fortsatt stort problem

Ur filmerna

– De allra flesta är överens om att vi behöver stoppa mäns våld mot kvinnor. Trots detta har det gjorts förvånansvärt få satsningar på en av de viktigaste förebyggande åtgärderna: att motverka unga mäns och killars våld mot tjejer. Det är därför ungarelationer.se finns. Vi vill bidra till att det som hände Tova Moberg aldrig händer igen, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på Stiftelsen 1000 Möjligheter.

Enligt BRÅ har var fjärde tjej varit utsatt för brott i sin relation, och det våld som de utsätts för kan vara precis lika grovt och farligt som i vuxnas relationer. Men det tas sällan på lika stort allvar, och de unga vet ofta inte vart de kan vända sig för stöd.

I februari öppnade Stiftelsen 1000 Möjligheter stödplattformen ungarelationer.se dit både utsatta och förövare – och deras kompisar – kan vända sig. Under denna korta tid har sajten 90 000 besökare och 2000 kontakter har tagits i chatten, som är öppen två timmar varje kväll. De allra flesta som hör av sig är under 18 år – alltså barn.

– Om vi ska kunna uppfylla det sjätte jämställdhetspolitiska målet – att mäns våld mot kvinnor ska upphöra – krävs det krafttag mot killars våld mot tjejer. Vi efterlyser ordentliga satsningar, både på prevention och stöd, och det måste få kosta pengar på samma sätt som när det gäller vuxna. Hälso- och sjukvården måste rutinmässigt fråga om våld när de möter unga och rättsväsendet måste arbeta tydligare med frågan, till exempel genom att tillämpa fridskränkningsbrotten, säger Zandra Kanakaris.

Hon ser också ett behov av att höja kunskapen hos allmänheten om hur killars våld mot tjejer kan se ut. Det är därför man har låtit ta fram två filmer, ''Ser du varningssignalerna?'', som visar en typisk situation med psykiskt och digitalt våld, som många unga tjejer beskriver i samtalen i chatten. Filmerna är framtagna i samarbete med reklambyrån Great Beyond. De visas från och med i dag på Instagram och Facebook.

Ser du varningsteckningen? Del 2
Fler videor

‭+46 70-143 42 47
zandra@1000mojligheter.se
‭+46 70-143 42 47 zandra@1000mojligheter.se

1000 Möjligheter är en politiskt och religiöst oberoende stiftelse som arbetar med våld i ungas relationer och unga i prostitution. Verksamheten startades 2010 som Sveriges första ungdomsjour, och utöver stödarbetet bedrivs även förebyggande arbete särskilt inriktat på unga killar. Målet är att uppnå ett jämställt och jämlikt samhälle fritt från våld.