Två medaljer ytterligare för Sverige i bowling-EM

Martin Larsen är klar för final i Masters och för Jesper Svensson blev det brons. Sverige har tagit åtta medaljer i mästerskapet.
Martin Larsen, foto: Finlands Bowlingförbund

Det är den sista mästerskapsdagen i Helsingfors och Sverige avslutar med två medaljer. I semifinalerna stod det mellan Sverige och Finland som hade två spelare vardera kvar. Martin Larsen besegrade Tomas Käyhkö i två raka serier (248-183, 262-219). I finalen väntar Joonas Jähi som besegrade Jesper Svensson med 2-0, (217-203, 230-167). Finalen börjar kl 14.30.

Martin Larsen gör sitt 10:e EM och har 18 EM-medaljer på meritlistan (dagens medalj är ej inräknad).
– Det känns bra att vara i final. Semifinalen är bland de bättre jag har spelat och det är skönt att plocka fram det nu.

Jesper Svenssons var besviken efter semifinalförlusten.
– Det är för dåligt i semifinalen och han slår fler bra slag än mig.

Bronset är Svenssons femte medalj i mästerskapet.
– Det är skönt att veta att man står sig bra i Europa. Folk har en hel del förväntningar på mig och det blir alltid lite större press. Mästerskapet som helhet känns som en stor framgång, säger Jesper Svensson.

Livestream final

Martin Larsen, foto: Finlands Bowlingförbund