Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad

Med över 60 000 intervjuer online, med personer över 18 år i 20 länder, genomför Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) en undersökning varje år. Här efterfrågas inställningen bland annat till länders regeringsstyre, export, immigration, investeringar och kultur. Det resulterade i att Tyskland återigen tog topplaceringen i NBI 2021. Kanada och Japan följer på andra respektive tredje plats. Sverige hamnade på en nionde plats (och sjönk en placering från föregående år).

Biosfär-reservat Pfälzerwald-Vosges du Nord

De globala respondenterna känner sig särskilt positiva till att köpa tyska produkter, att investera i tyska företag, anställningsbarheten hos tyska personer samt den tyska regeringens arbete för att bekämpa fattigdom.

Petra Hedorfer, ordförande för Tyska Turistbyråns huvudkontor i Tyskland ”Deutsche Zentrale für Tourismus”:

- Den aktuella rapporten visar på ett omedelbart samband mellan Tysklands utmärkta rykte, den ökande resviljan på våra källmarknader, våra anticykliska marknadsföringsaktiviteter och en framgångsrik recoverystrategi för att omstarta incomingturismen samt Tysklands positionering i den hårdnande konkurrensen mellan destinationerna.

I den sammanlagda rankingen för NBI 2021 fick Tyskland 71,06 poäng vilket är 1,94 poäng fler än föregående år, och samtidigt den högsta genomsnittliga poäng som någonsin uppmätts i Nations Brands Index.

I fem av NBI:s sex kategorier placerade sig Tyskland bland topp tio: export, regering, kultur, turism och immigration/investeringar. Inom turismsegmentet fick Tyskland sammanlagt 73,24 poäng av undersökningsdeltagarna. Det var 2,65 poäng mer än i förra årets undersökning vilket innebar en tiondeplats i den globala rankingen. I underkategorierna "Historiska byggnader" och "Levande städer" rankades Tyskland på en sjundeplats vilket är över genomsnittet.

Utöver den allmänna imagejämförelsen undersökte NBI även vilka som är de fem mest angelägna globala uppgifterna. Den viktigaste frågan för 2021 är enligt respondenterna skydd av miljö och naturresurser, följt av kampen mot fattigdom, förbättrade levnadsvillkor och livskvalitet, hantering av hälsokriser och att upprätthålla de mänskliga rättigheterna. Vid bedömningen av lösningskoncepten för dessa uppgifter hamnade Tyskland på en andraplats i global jämförelse, och under aspekten hälsomanagement till och med på en förstaplats.

Under 2021 genomfördes mer än 60 000 representativa intervjuer mellan 6 juli och 13 augusti 2021 med personer från 18 år och äldre, i 20 länder.

Marknadsindikatorer för återstart av inkommande turism

Enligt Forward Keys steg de internationella flygankomsterna i Tyskland under juli 2021 till cirka en fjärdedel av de jämförbara värdena för 2019. I augusti och september 2021 nådde de cirka en tredjedel av nivån före krisen.

Försäljningen av internationella tågbiljetter till Tyskland från januari till juli 2021, via Deutsche Bahns e-plattform, var 37,0 procent, under augusti 41,5 procent och under september 44,3 procent, jämfört med samma period 2019.

MKG Consulting uppmätte hotellbeläggningen (baserat på inhemska och utländska gäster) till 52,2 procent den sista veckan i juli, i slutet av augusti steg värdet till 54,1 procent och i slutet av september till 56,2 procent av jämförelsevärdena från 2019.

Bakgrundsinformation för redaktionen:

NBI utvecklades av den amerikanske varumärkesforskaren Simon Anholt för att stödja regeringar och deras organisationer i framtagandet av riktlinjer, strategier, investeringar och innovationer. Sedan 2005 har NBI fastställt varumärkesvärdet för länder med hjälp av sex index-värden; export, regering, kultur, människor, turism och immigration/investeringar, som i sin tur består av 23 faktorer. Från 2008 marknadsförde Simon Anholt NBI i ett samarbete med GfK, Gesellschaft für Konsumforschung, Tysklands största marknadsundersökningsinstitut. Efter att ha tagit över det sociala och strategiska forskningsteamet från GfK erbjuder Ipsos, världens ledande marknads­undersöknings­företag, tjänsten under varumärket Anholt-Ipsos Nation Brands IndexSM.

Biosfär-reservat Pfälzerwald-Vosges du Nord

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Planera årets cykeltur - till Berlin12.1.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Cyklingen har fått ett stort uppsving under pandemin. Fler än någonsin svingar sig upp i sadeln, oftast för en kortare tur. Inför sommaren är det kanske dags för en längre utmaning? Två pulserande europeiska metropoler, 70 mil och en kort sjöresa över Östersjön – den internationella cykelvägen Berlin-Köpenhamn förbinder huvudstäderna via idylliska miljöer och många vänliga människor. Oändliga vyer över orörd natur, massor av möjligheter att ta ett dopp, upptäcka några överraskningar och smaka på ny mat och dryck.

Nyårlöfte för 2022? Uppnå ditt hälsomål i Tyskland3.1.2022 04:00:00 CET | Pressmeddelande

Wellness-erbjudanden över hela Tyskland gör det möjligt att börja året på ett hälsosamt sätt. Här finns klassiska spa, ofta med kampanjer, som hjälper till att nå det där nyårslöftet, som du kanske precis har avlagt. I dagens situation är det många som funderar på hur vi kan hjälpa både kropp och själ att må bättre. Vi riktar blicken mot norra Tyskland och hittar en kust med klassiska hotell, vandringsleder och många spa-upplevelser, tex certifierade thalasso-spa.

Skidåkning i Tyskland - VM i Garmisch i januari29.12.2021 13:39:08 CET | Pressmeddelande

Tyskland som vinterdestination har mycket att erbjuda - skidåkning för hela familjen, vandring genom det förtrollande snölandskapet och avkopplande spavistelser för kropp och själ. Vintern står för dörren och vi behöver inte åka långt söderut för att hitta ett riktigt winter-wonder-land. - Tyskland kan erbjuda mycket under vintern. Många förknippar kanske inte Tyskland med skidåkning, men det finns många bra skidområden och här är det självklart att kombinera skidsemestern med spa och wellness, som Tyskland är så känt för, säger turistchef Iris Müller från Tyska Turistbyrån. Den 29 och 30 januari 2022 går världscupen för damerna nerför den legendariska backen Kandahar i Garmisch-Partenkirchen. Regionen har också ansökt om att få stå värd för det alpina skid-VM 2027. Svaret på det kommer först i maj 2022, då FIS-rådet tar sitt beslut.

Vandra på Nordsjöns botten28.12.2021 12:06:45 CET | Pressmeddelande

Titt som tätt klättrar någon förväntansfull besökare upp på skyddsvallen för att se Nordsjöns vilda vågor – och blickar till sin besvikelse ut över en till synes ändlös lervälling. Men, Nordsjön återvänder! Var sjätte timme löser ebb och flod av varandra och skapar en 10 000 kvadratmeter stor våtmark med en unik flora och fauna. Sedan 2009 är Vadehavet ett UNESCO-världsnaturarv. Europas vadehav täcker en över 500 kilometer lång kustremsa, som börjar i Nederländerna, går via hela tyska kusten och sträcker sig till Danmark, med dramatiska och fascinerande tidvattenupplevelser.

Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart28.12.2021 09:04:53 CET | Pressmeddelande

Med anledning av 70-årsjubileet av Mercedes Benz-fabriken i Stuttgart öppnar nu Mercedes Benz Museum en spännande specialutställning med titeln "The fascination of the SL - a dream car through 70 år". "Åh Herre, vill du inte köpa mig en Mercedes Benz?" Så sjöng Janis Joplin 1972, och man brukar lägga till: "Och det måste vara en SL-modell." Det är snart 70 år sedan Mercedes Benz-fabrikerna i Stuttgart lanserade den första SL-modellen och sedan dess har serien av sportbilar rullats ut över hela världen. Därför öppnar Mercedes Benz-museet en specialutställning om den populära bilserien den 22 oktober.