Tyska Turistbyrån

Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad

Dela
Med över 60 000 intervjuer online, med personer över 18 år i 20 länder, genomför Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) en undersökning varje år. Här efterfrågas inställningen bland annat till länders regeringsstyre, export, immigration, investeringar och kultur. Det resulterade i att Tyskland återigen tog topplaceringen i NBI 2021. Kanada och Japan följer på andra respektive tredje plats. Sverige hamnade på en nionde plats (och sjönk en placering från föregående år).
Biosfär-reservat Pfälzerwald-Vosges du Nord
Biosfär-reservat Pfälzerwald-Vosges du Nord

De globala respondenterna känner sig särskilt positiva till att köpa tyska produkter, att investera i tyska företag, anställningsbarheten hos tyska personer samt den tyska regeringens arbete för att bekämpa fattigdom.

Petra Hedorfer, ordförande för Tyska Turistbyråns huvudkontor i Tyskland ”Deutsche Zentrale für Tourismus”:

- Den aktuella rapporten visar på ett omedelbart samband mellan Tysklands utmärkta rykte, den ökande resviljan på våra källmarknader, våra anticykliska marknadsföringsaktiviteter och en framgångsrik recoverystrategi för att omstarta incomingturismen samt Tysklands positionering i den hårdnande konkurrensen mellan destinationerna.

I den sammanlagda rankingen för NBI 2021 fick Tyskland 71,06 poäng vilket är 1,94 poäng fler än föregående år, och samtidigt den högsta genomsnittliga poäng som någonsin uppmätts i Nations Brands Index.

I fem av NBI:s sex kategorier placerade sig Tyskland bland topp tio: export, regering, kultur, turism och immigration/investeringar. Inom turismsegmentet fick Tyskland sammanlagt 73,24 poäng av undersökningsdeltagarna. Det var 2,65 poäng mer än i förra årets undersökning vilket innebar en tiondeplats i den globala rankingen. I underkategorierna "Historiska byggnader" och "Levande städer" rankades Tyskland på en sjundeplats vilket är över genomsnittet.

Utöver den allmänna imagejämförelsen undersökte NBI även vilka som är de fem mest angelägna globala uppgifterna. Den viktigaste frågan för 2021 är enligt respondenterna skydd av miljö och naturresurser, följt av kampen mot fattigdom, förbättrade levnadsvillkor och livskvalitet, hantering av hälsokriser och att upprätthålla de mänskliga rättigheterna. Vid bedömningen av lösningskoncepten för dessa uppgifter hamnade Tyskland på en andraplats i global jämförelse, och under aspekten hälsomanagement till och med på en förstaplats.

Under 2021 genomfördes mer än 60 000 representativa intervjuer mellan 6 juli och 13 augusti 2021 med personer från 18 år och äldre, i 20 länder.

Marknadsindikatorer för återstart av inkommande turism

Enligt Forward Keys steg de internationella flygankomsterna i Tyskland under juli 2021 till cirka en fjärdedel av de jämförbara värdena för 2019. I augusti och september 2021 nådde de cirka en tredjedel av nivån före krisen.

Försäljningen av internationella tågbiljetter till Tyskland från januari till juli 2021, via Deutsche Bahns e-plattform, var 37,0 procent, under augusti 41,5 procent och under september 44,3 procent, jämfört med samma period 2019.

MKG Consulting uppmätte hotellbeläggningen (baserat på inhemska och utländska gäster) till 52,2 procent den sista veckan i juli, i slutet av augusti steg värdet till 54,1 procent och i slutet av september till 56,2 procent av jämförelsevärdena från 2019.

Bakgrundsinformation för redaktionen:

NBI utvecklades av den amerikanske varumärkesforskaren Simon Anholt för att stödja regeringar och deras organisationer i framtagandet av riktlinjer, strategier, investeringar och innovationer. Sedan 2005 har NBI fastställt varumärkesvärdet för länder med hjälp av sex index-värden; export, regering, kultur, människor, turism och immigration/investeringar, som i sin tur består av 23 faktorer. Från 2008 marknadsförde Simon Anholt NBI i ett samarbete med GfK, Gesellschaft für Konsumforschung, Tysklands största marknadsundersökningsinstitut. Efter att ha tagit över det sociala och strategiska forskningsteamet från GfK erbjuder Ipsos, världens ledande marknads­undersöknings­företag, tjänsten under varumärket Anholt-Ipsos Nation Brands IndexSM.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Biosfär-reservat Pfälzerwald-Vosges du Nord
Biosfär-reservat Pfälzerwald-Vosges du Nord
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye