Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad
De globala respondenterna känner sig särskilt positiva till att köpa tyska produkter, att investera i tyska företag, anställningsbarheten hos tyska personer samt den tyska regeringens arbete för att bekämpa fattigdom.
Petra Hedorfer, ordförande för Tyska Turistbyråns huvudkontor i Tyskland ”Deutsche Zentrale für Tourismus”:
- Den aktuella rapporten visar på ett omedelbart samband mellan Tysklands utmärkta rykte, den ökande resviljan på våra källmarknader, våra anticykliska marknadsföringsaktiviteter och en framgångsrik recoverystrategi för att omstarta incomingturismen samt Tysklands positionering i den hårdnande konkurrensen mellan destinationerna.
I den sammanlagda rankingen för NBI 2021 fick Tyskland 71,06 poäng vilket är 1,94 poäng fler än föregående år, och samtidigt den högsta genomsnittliga poäng som någonsin uppmätts i Nations Brands Index.
I fem av NBI:s sex kategorier placerade sig Tyskland bland topp tio: export, regering, kultur, turism och immigration/investeringar. Inom turismsegmentet fick Tyskland sammanlagt 73,24 poäng av undersökningsdeltagarna. Det var 2,65 poäng mer än i förra årets undersökning vilket innebar en tiondeplats i den globala rankingen. I underkategorierna "Historiska byggnader" och "Levande städer" rankades Tyskland på en sjundeplats vilket är över genomsnittet.
Utöver den allmänna imagejämförelsen undersökte NBI även vilka som är de fem mest angelägna globala uppgifterna. Den viktigaste frågan för 2021 är enligt respondenterna skydd av miljö och naturresurser, följt av kampen mot fattigdom, förbättrade levnadsvillkor och livskvalitet, hantering av hälsokriser och att upprätthålla de mänskliga rättigheterna. Vid bedömningen av lösningskoncepten för dessa uppgifter hamnade Tyskland på en andraplats i global jämförelse, och under aspekten hälsomanagement till och med på en förstaplats.
Under 2021 genomfördes mer än 60 000 representativa intervjuer mellan 6 juli och 13 augusti 2021 med personer från 18 år och äldre, i 20 länder.
Marknadsindikatorer för återstart av inkommande turism
Enligt Forward Keys steg de internationella flygankomsterna i Tyskland under juli 2021 till cirka en fjärdedel av de jämförbara värdena för 2019. I augusti och september 2021 nådde de cirka en tredjedel av nivån före krisen.
Försäljningen av internationella tågbiljetter till Tyskland från januari till juli 2021, via Deutsche Bahns e-plattform, var 37,0 procent, under augusti 41,5 procent och under september 44,3 procent, jämfört med samma period 2019.
MKG Consulting uppmätte hotellbeläggningen (baserat på inhemska och utländska gäster) till 52,2 procent den sista veckan i juli, i slutet av augusti steg värdet till 54,1 procent och i slutet av september till 56,2 procent av jämförelsevärdena från 2019.
Bakgrundsinformation för redaktionen:
NBI utvecklades av den amerikanske varumärkesforskaren Simon Anholt för att stödja regeringar och deras organisationer i framtagandet av riktlinjer, strategier, investeringar och innovationer. Sedan 2005 har NBI fastställt varumärkesvärdet för länder med hjälp av sex index-värden; export, regering, kultur, människor, turism och immigration/investeringar, som i sin tur består av 23 faktorer. Från 2008 marknadsförde Simon Anholt NBI i ett samarbete med GfK, Gesellschaft für Konsumforschung, Tysklands största marknadsundersökningsinstitut. Efter att ha tagit över det sociala och strategiska forskningsteamet från GfK erbjuder Ipsos, världens ledande marknadsundersökningsföretag, tjänsten under varumärket Anholt-Ipsos Nation Brands IndexSM.
Nyckelord
Kontakter
Iris Müller
Tel:08-6651884iris.mueller@germany.travelBilder
Om
Om Tyska Turistbyrån:
Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.
Mer information finns på www.germany.travel/presse
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum