​Tysklandfilm vinner utmärkelse vid internationella turismfilmfestivalen Art&Tur

Berlins Brandenburger Tor under det årliga evenemanget "Festival of Lights". FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) filmproduktion ”A Journey Through the Night” kom på andra plats vid den renommerade filmfestivalen Art & Tur i kategorin ”destinationer / länder”.

Årets ”Art & Tur”-festival var den tionde i följd. Det årligt återkommande evenemanget lyfter fram audiovisuella produktioner som marknadsför nationella och internationella turismprodukter och destinationer. Festivalen arrangeras av den portugisiska turismföreningen APTUR med officiellt stöd av staden Vila Nova de Gaia och de regionala turismorganisationerna i staden Porto och regionen Norra Portugal.

I år deltog totalt 314 filmer från 41 länder i tävlingen. Juryn bestod av 22 kända film-, turism- och marketingexperter från elva länder.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), berättar:

– Vi är så glada över utmärkelsen för ”A Journey Through the Night”. Vi har lyckats med att på ett komprimerat och samtidigt känslosamt sätt inscenera och visa upp vårt varumärke och reselandet Tysklands breda spektrum. Denna film har med sina ovanliga perspektiv väckt nyfikenhet på reselandet Tyskland hos tittare både online och offline.

Den knappt fem minuter långa filmen är gjord med senaste klippteknik och visar intryck från Tysklands mest betydande turistattraktioner – pulserande metropoler, imponerande arkitektur, folkfester, fascinerande naturlandskap och erbjudanden inom området aktiv semester. Under den sju månader långa produktionen tillryggalade två kamerateam runt 40 000 kilometer och besökte 70 inspelningsorter.

En länk till filmen ”A Journey Through the Night“ finns tillgänglig på DZT:s hemsida www.germany.travel och kan även ses på vår youtubekanal https://www.youtube.com/watch?v=BoIrb7CdPgQ. Under följande länk finns även en making-of film https://www.youtube.com/watch?v=RcerykFpKiw.

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.