Undantag i diskrimineringslagen tas bort 1 maj
När bristande tillgänglighet infördes som en ny form av diskriminering i lagen 2015 valde riksdagen inledningsvis att verksamheter inom varu- och tjänstesektorn med färre än tio anställda skulle undantas från bestämmelserna. Från och med den första maj tas det undantaget nu bort.
Lagändringen innebär att en verksamhet som erbjuder varor och tjänster och som inte vidtar skäliga åtgärder för tillgänglighet därmed kan anses ha gjort sig skyldig till diskriminering.
– Det här är en väldigt tydlig signal om att tillgänglighet är något som berör alla, och alla verksamhetsutövare inom den här sektorn som inte redan har gjort det bör nu se över sin verksamhet och fråga sig om den är tillgänglig, säger DO Agneta Broberg.
Fakta: Bristande tillgänglighet
Diskrimineringslagen ställer krav på att en verksamhet har genomfört så kallade skäliga tillgänglighetsåtgärder. Utgångspunkten för vad som är en skälig åtgärd är de krav på tillgänglighet som gäller enligt de lagar eller regler som finns för verksamheten, till exempel i plan- och bygglagen eller i EU-förordningar om passagerares rättigheter vid transporter.
Utöver krav som finns i lagar och andra regler kan det för de flesta verksamheter endast bli aktuellt att genomföra enklare åtgärder. Exempel på enkla åtgärder kan vara att flytta en hylla, läsa upp en meny eller att flytta på starkt doftade produkter.
Vid bedömningen om det har varit fråga om diskriminering görs en helhetsbedömning av det enskilda fallet. Då ser man till exempel på vilka praktiska och ekonomiska förutsättningar en verksamhet har eller om verksamheten. Man ser också på faktorer som om det handlar om en kortare kontakt eller en längre relation till kunden som har behov av tillgänglighetsåtgärder.
Nyckelord
Kontakter
Presstjänst
Tel:0736-82 82 10media@do.seOm
Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en myndighet som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Diskriminering när bank nekade kvinna provanställning18.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En kvinna blev diskriminerad när hon nekades en provanställning hos en bank till följd av graviditet. Den bedömningen gör DO och begär därför att banken betalar diskrimineringsersättning till kvinnan.
Kvinna diskriminerades genom flygbolags uniformsregler11.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Ett flygbolag, som tillämpar ett uniformsreglemente som inte tillåter religiösa symboler, diskriminerade en kvinna genom att neka henne fortsatt anställning med hänvisning till att hon inte var beredd att arbeta utan slöja. Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO, och stämmer därför flygbolaget för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning och kön.
Antalet anmälningar till DO fortsätter att öka10.4.2024 08:51:35 CEST | Pressmeddelande
Antalet anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen, DO, fortsätter att öka. Mellan åren 2022 och 2023, var ökningen 9 procent. Det visar DO:s årliga statistikrapport som publiceras idag.
Nekades fortsatt arbete på grund av graviditet9.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Det var diskriminering när en restaurang- och sportbar i norra Mälardalen nekade en gravid kvinna fortsatt timanställning. Det anser Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu begär att den tidigare arbetsgivaren ska betala diskrimineringsersättning till kvinnan.
Diskriminering när busschaufför utsatte resenär för trakasserier8.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
DO begär att ett regionalt länstrafikbolag ska betala diskrimineringsersättning till en kvinna för trakasserier. Enligt DO har trakasserierna haft samband med etnisk tillhörighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum