Underskotten orättvisa för patienter i Region Norrbotten

I 20 av 21 regioner går de egna vårdcentralerna med underskott. I Region Norrbotten drog de regiondrivna vårdcentralerna över budget med mer än sju procent. De återkommande underskotten är en signal om att ersättningarna till vårdcentralerna är för låga.

Karin Liljeblad

Den tidigare regionledningen avskaffade i december 2017 Region Norrbottens modell för reglering i efterhand av ersättningen till de privata vårdgivarna när den egna verksamheten går med förlust. En ny granskning visar att Region Norrbotten har fortsatt att gå med stora förluster, vilket missgynnar patienter på privatdrivna vårdcentraler. Det handlar om underskott på 75 miljoner 2017. Sedan 2011 har regionen gjort förlust varje år i den egna regin med totalt cirka 338 miljoner, högst av alla svenska regioner. Enligt Lagen om valfrihetsystem ska ersättningen till alla vårdcentraler, privata som offentliga, vara lika. I praktiken innebär underskotten att de regiondrivna vårdcentralerna får mer pengar vilket kan leda till ojämlik vård.

- Ska privata vårdgivare fortsätta att vara med och förbättra tillgängligheten, ta hand om äldre och hjälpa kroniker i nära vård kan inte regionen särbehandla sina egna vårdcentraler.  Lika villkor måste råda för alla verksamheter i välfärdens vardag, säger Karin Liljeblad, näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

Karin Liljeblad, 072-552 66 35
Näringspolitisk expert Vårdföretagarna