Ungarelationer.se kommenterar BRÅs rapport om våld

I dag kom Brottsförebyggande rådets rapport ”Våld i ungas parrelationer”. Slutsatserna är i stort sett de väntade och i linje med de krav som Stiftelsen 1000 Möjligheter länge har fört fram. Brå nämner specifikt att det finns ett behov av att stödorganisationer inom civilsamhället, som erbjuder anonymt stöd vid våld och våldsrelaterade problem hos unga, ges möjlighet till en stabil och långsiktig verksamhet. Där har den nationella stödplattformen Ungarelationer.se – som startade redan 2019 – en nyckelroll och det som nu behövs är en långsiktig finansiering av det arbetet.

Stiftelsen 1000 Möjligheter, som driver Ungarelationer.se, släppte våren 2020 en egen rapport baserad på kunskap och erfarenheter från det första året med stödverksamheten.

Sedan dess har en stor del av organisationens påverkansarbete inneburit möten med politiker och beslutsfattare som velat fördjupa sig i frågan och resultaten – och hösten 2020 gav justitieminister Morgan Johansson Brottsförebyggande rådet uppdraget att studera åtgärder mot våld i nära relationer bland unga. Och i dag presenterar Brå sina slutsatser.

– Mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer. Därför behövs kraftfulla åtgärder för att både förebygga våldet, stötta utsatta samt fånga upp och lagföra unga våldsutövare, något som vi har pekat på i vår rapport. Vi är därför mycket positiva till att detta lyfts både av Brå och i punkt nummer fem i regeringens åtgärdsprogram, som presenterades tidigare i år. Nu behöver detta också resurssättas, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare för 1000 Möjligheter.

Ungarelationer.se är Sveriges nationella stödlinje för både unga utsatta och unga våldsutövare men står i dagsläget utan långsiktig finansiering.

– Nu hoppas vi att den statliga grundfinansiering som vi länge har efterlyst kommer inkluderas i de för åtgärdsprogrammet avsatta 300 miljonerna i regeringens budgetproposition. Trots goda ansatser från politiken och ett ökat fokus på frågan har alldeles för lite hänt i praktiken. Under tiden kommer fler flickor att växa upp i relationer med våldsutövare och riskera att bli kvinnor som i värsta fall mördas när de vill lämna relationen. Vi kan aldrig acceptera att tjejer och kvinnor inte får sina grundläggande mänskliga rättigheter tillgodosedda, säger Zandra Kanakaris.

‭+46 70-143 42 47
zandra@1000mojligheter.se
‭+46 70-143 42 47 zandra@1000mojligheter.se

Stiftelsen 1000 Möjligheter är en idéburen organisation som stöttar och stärker unga och arbetar förebyggande för ett jämställt samhälle fritt från våld. Stiftelsen driver två verksamheter: ungarelationer.se, som motverkar killars våld mot tjejer och våld i ungas relationer, samt Ellencentret, som arbetar med unga utsatta för prostitution och människohandel.

Ett år senare – killars våld mot tjejer har förvärrats under pandemin30.3.2021 08:09:00 CEST | Pressmeddelande

Det har gått ett år sedan Kunskapscentret för unga relationer, KUR, bildades och släppte sin första rapport om killars våld mot tjejer. Rapporten bygger på fakta och erfarenheter från Ungarelationer.se, Sveriges nationella stöd- och kunskapsplattform för att motverka våld i ungas relationer. Ett år senare är siffrorna fortfarande nedslående och behovet av stöd stort. Pandemin har gjort situationen än värre.

Webbplats ska lära ut att ''Svartsjuka är inte romantiskt''2.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

För femte året i rad genomförs nu kampanjen Svartsjuka är inte romantiskt. – Med kampanjen vill vi väcka eftertanke hos unga och få dem att fundera över hur deras relationer ser ut och vad som kännetecknar en bra relation. Vi vill också bredda kunskapen hos vuxna när det gäller våld i ungas relationer, säger Linnéa Björk, Länsstyrelsen Västra Götaland. Kampanjen pågår under februari och mars.