Universal Robots når milstolpe

17 år efter att Universal Robots grundades av tre visionära unga forskare i en källare har företaget precis nått milstolpen 1 000 anställda.
Året var 2008 och världens första kommersiellt gångbara cobot utvecklas. På bilden är två av URs grundare Esben Østergaard och Kristian Kassow. Foto: Universal Robots

Universal Robots (UR), som är det största företaget i en snabbt växande dansk robothub, har blivit klustrets första företag att nå 1 000 anställda. De är ett av få danska företag som har grundats detta årtusende att nå denna milstolpe.

Sedan den första kollaborativa roboten (coboten) lanserades 2008 har Universal Robots vuxit till att bli marknadsledare globalt inom cobotar och de har kontor i mer än 20 länder. Ett av länderna är Sverige. De har sitt svenska kontor i Jönköping men deras kollaborativa robotar används av företag i hela Sverige. Förutom kontoret i Jönköping har företaget tre återförsäljare, sex certifierade integratörer och tre auktoriserade utbildningscenter.

Företagets framgång återspeglas även i tillväxten av ett helt robotkluster, där Danmark nu är hemvist för mer än 400 robotföretag. Det gör den danska staden Odense till en av de ledande robothubbarna i världen.

Kim Povlsen, VD för Universal Robots, kommenterar: "Att vara 1 000 anställda är en historisk milstolpe för oss. Vi är stolta över hur vi har utvecklats från att vara en lokal startup i källaren under universitetet till att bli en global cobotpionjär och marknadsledare. Framför allt visar det att vi har en fantastisk produkt och att många företag runt om i världen kan se fördelarna med att använda våra robotar för att utveckla sin verksamhet."

Ola Mellström, Universal Robots svenska försäljningschef, tillägger: ”Universal Robots går i täten för kollaborativa robotutvecklingen i Danmark och världen. Det påverkar även Sverige och svensk industri – både närheten till all innovation som skapas i Odense men också genom våra cobotar som möjliggör utveckling och effektivisering av produktion och logistik för svenska företag. Cobotarna ger dessutom förutsättningar för en mer hållbar produktion, möjlighet att behålla produktion i Sverige, bättre arbetsmiljö för personal samt möte behov i de sektorer där det saknas kvalificerad arbetskraft.”

En 17-årig resa

Universal Robots startade 2005, då tre unga forskare – Esben Østergaard, Kasper Støy och Kristian Kassow – från Syddansk Universitet blev frustrerade över att dåtidens robotar var tunga, dyra och komplicerade att använda. Detta gav dem idén att skapa en robot som var flexibel, säker att arbeta med och enklare att installera och programmera.

Sedan dess har Universal Robots utvecklat en rad cobotar, senast tillskottet är den nya UR20, och de har sålt mer än 50 000 cobotar över hela världen.

I takt med att Universal Robots har utvecklats och blomstrar, har också den danska robotscenen gjort det. Robothubben är centrerad kring Odense, en stad med 200 000 invånare. Antalet anställda i danska robotföretag beräknas uppgå till 23 000 år 2025, medan de totala intäkterna från industrin redan är mer än 2,8 miljarder euro.

Under det senaste året har Universal Robots anställt mer än 200 personer för att säkerställa att företaget är redo att förverkliga den enorma tillväxtpotential som ligger framför.

Innovativa medarbetare utvecklar för framtiden

Kim Povlsen fortsätter: "Utifrån är det, helt naturligt, mycket fokus på produkten och tekniken. Men tekniken uppstår inte av sig själv. Det handlar om att ha rätt personer ombord, och på UR har vi några exceptionellt skickliga och innovativa medarbetare som ständigt tänjer på gränserna för vad som kan automatiseras och hur enkelt det kan göras.”

Kim Povlsen utvecklar: ”Om människor för 10 år sedan kunde ha sett vad cobotarna kan göra idag, skulle de ha blivit förvånade. Om vi blickar framåt bör samma sak vara fallet om ytterligare 10 år. Att göra det enklare att lösa alltmer komplexa automatiseringsuppgifter är ett mycket motiverande mål.”

Över hela världen kommer det att finnas ett ökande behov av automatisering under de kommande åren, anledningarna till det är flera: en önskan om att skydda anställda från farliga och monotona uppgifters, reshoring – där företag flyttar hem produktionen som svar på en osäker värld, och framför allt en brist på arbetskraft som bara kommer att förvärras under de kommande åren.

Kim Povlsen är optimistisk inför framtiden:

”Vi har en ny generation cobotar på gång, där UR20 är den första modellen, och våra egna siffror visar att vi bara har nått cirka två procent av alla potentiella kunder världen över. Så potentialen är enorm. Samtidigt som vi idag firar den resa vi har gjort, riktar vi blicken stadigt mot framtiden.”

Kim Povlsen, Universal Robots VD. Foto: Universal Robots
Den nya coboten UR20 palleterar. Foto: Universal Robots
"Det handlar om att ha rätt personer ombord, och på UR har vi några exceptionellt skickliga och innovativa medarbetare", säger Kim Povlsen. Foto: Universal Robots

• Universal Robots är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher och inom utbildning. Universal Robots grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och syftar till att skapa en värld där människor arbetar med robotar, inte som robotar. Dess mission är enkel: Automatisering för alla. Överallt.

• Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har Universal Robots utvecklat en produktportfölj som återspeglar en rad räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar över hela världen. Ett omfattande ekosystem har vuxit fram kring företagets cobotteknik som skapar innovation, valfrihet för kunderna och ett brett utbud av komponenter, kit och lösningar som passar alla applikationer.

• UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.