Universal Robots rapporter sitt bästa resultat någonsin för första kvartalet

Universal Robots, som tillverkar kollaborativa robotar (cobotar), har rapporterat rekord för omsättningen för första kvartalet på 85 miljoner USD. Resultatet är 30 % högre än intäkterna för första kvartalet 2021.

Foto: Niclas Jessen

– Att rapportera rekordintäkter för första kvartalet i en tid då företag över hela världen står inför störningar från pandemin, utmaningar i leveranskedjor och konflikter, är ett bevis på den roll kollaborativ automatisering kan spela för att hjälpa våra kunder att förbli konkurrenskraftiga. Utöver rekordintäkter, är vi även glada för att under första kvartalet ha välkomnat 80 nya medarbetare till vårt snabbt växande företag, säger Kim Nørgaard Andreasen som är Universal Robots finanschef.

I januari rapporterade Universal Robots en årsomsättning för 2021 på över 311 miljoner USD, vilket till stor del berodde på den ökande medvetenheten om hur automatisering kan bidra till produktiviteten såväl som cobotarnas roll för att stödja företag som står inför brist på arbetskraft.

– När vi ser på trenderna i både samhället och för företag, talar allt för en växande efterfrågan på automatisering. Vi planerar för att möta denna efterfrågan genom att denna månad påbörja arbetet med ett nytt större huvudkontor i Danmark som också kommer att främja fortsatt utveckling, detta som en del i att svara upp på tillväxten, fortsätter Kim Nørgaard Andreasen.

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:
Kontakta PR Manager, Fleur Nielsen, +45 61 89 29 54, PR@universal-robots.com

Foto: Niclas Jessen
Kim Nørgaard Andreasen, finanschef Universal Robots. Foto: Steffen Stamp

World Earth Day - minska ekologiska fotavtrycket med miljövänligare produktion21.4.2022 07:43:00 CEST | Blogginlägg

Förra året inföll Earth Overshoot Day den 29 juli. Det är dagen då mänskligheten gjort av med naturens årsbudget av förnybara resurser, dagen då vårt ekologiska fotavtryck överskred planetens biokapacitet. När den kommer inträffa i år vet vi inte, men under många år har det varit en negativ utveckling och dagen har inträffat tidigare och tidigare. Imorgon, den 22 april, är det däremot World Earth Day – en chans för oss alla att reagera, agera och fundera över hur vi kan vända trenden och faktiskt förbättra vår miljö både individuellt och på samhällsnivå.

”Jobba med robotar, inte som robotar”7.4.2022 07:53:00 CEST | Blogginlägg

Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar (cobotar) och har sålt över 50 000 st. När Kim Povlsen tillträdde posten som VD på Universal Robots för ett år sedan var det med höga ambitioner från första dagen. Under hans första år har företaget vuxit från cirka 600 anställda till över 800 samtidigt som det noterades rekordstor årsomsättning på över 300 miljoner dollar för 2021, trots pandemin. Vi träffade Kim för en pratstund om hans första år.