Utflykter nära dubbelt så viktigt som smidig flygresa
- Det är otroligt roligt att svenska resenärer prioriterar utflykter och aktiviteter. Jag hade nog gissat att boendet skulle toppa listan, och att det inte skulle vara så stor skillnad ner till att lägga pengar på en så smidig resa som möjligt. Det kan låta klyschigt, men resor ger verkligen minnen för livet och att då lägga pengarna på utflykter under semestern är helt rätt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Unga resenärer mest benägna att lägga pengar på utflykter och aktiviteter
Yngre resenärer i åldersgrupp 18-30 sticker ut som de som i störst utsträckning vill lägga semesterkassan på utflykter på resmålet - 38 procent spenderar helst pengar på att se och uppleva så mycket som möjligt under resan. Bland de äldre resenärerna i åldern 66-79 är motsvarande siffra endast 23 procent.
Smidig resa viktigare ju äldre man blir
De mer seniora resenärerna (66-79 år) prioriterar betydligt mer än övriga resenärer en smidig resa med t.ex. direktflyg och bra flygtider (26 procent). Unga resenärer är klart mest flexibla vad gäller mellanlandningar och mindre bekväma avgångs- och ankomsttider, endast 5 procent anser att en smidig resa är mest värd att spendera reskassan på.
Göteborgare sticker ut
Resenärer från Göteborg sticker ut. Hela 42 procent av göteborgarna lägger helst pengar på aktiviteter/utflykter på resmålet, till skillnad från stockholmare där endast 28 procent anser att aktiviteterna är viktigast. Bland resenärer från Stockholm är det istället bra boende som prioriteras (30 procent).
- För en perfekt utlandsresa är det självklart bra att utgå från vad man vill ha ut av semestern. Om det är upplevelser på resmålet så är det smart att lägga lite tid på research, fråga runt i bekantskapskretsen eller kanske fråga en resesäljare om tips på aktiviteter och utflykter för att på så sätt kunna fokusera på det man vill göra under själva resan, tipsar Katarina Daniels vidare.
Vad lägger du helst pengarna på när du reser utomlands?
- Utflykter/aktiviteter på resmålet, 29 procent
- Bra boende, 26 procent
- Så smidig resa som möjligt (direktflyg, bra avgångs- och ankomsttider etc.), 17 procent
- Restaurangbesök, 16 procent
- Shopping, 3 procent
- Nattliv, 0 procent
- Annat, 5 procent
- Tveksam, vet ej, 5 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum