V: Förstärk samarbetet för en bättre vård för våra äldre!

I november kom Inspektionen för vård och omsorg, IVO, med skarp kritik mot landets alla regioner för brister i vården på landens särskilda boenden. De äldre som insjuknat eller misstänkts insjuknat i Covid-19 har inte fått vård och behandling utifrån sina individuella behov, enligt inspektionen.

De brister som har pekats ut i hur äldre på boenden behandlats under Coronas första fas är oacceptabla, och vi kommer att driva på för att systematiska granskningar görs i hela regionen och att åtgärder vidtas för att detta ska kunna fungera. Samtidigt behöver kommunerna och regionerna se till att bygga upp en struktur som fungerar över tid och som har en högre kapacitet än idag. Vården i Sverige under lång tidlidit av underfinansiering, personalbrist och konsekvenser av privatiseringar.

Vi vill se en rejäl satsning på vården framöver. Det handlar om jämlikhet och allas rätt till en god vård efter behov och det handlar om att all personal som under året har gjort fantastiska insatser ska få bättre förutsättningar att göra ett gott jobb, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

Hälso- och sjukvårdsavtalet (HS-avtalet) är ett samarbetsavtal som ska underlätta och säkra vården för personer som rör sig mellan regionens ansvarsområden (sjukvården) och kommunens ansvarsområden (omsorgen). Det finns också fyra områden som man gemensamt ska utveckla under avtalsperioden: utveckling av teambaserad vårdform för de mest sjuka, utveckling av insatser för tidvis sviktande, utveckling av arbetssätt och stöd för personer i riskgrupper och utredning av förutsättningar för att samorganisera rehabilitering och hjälpmedelsförsörjning. Dessa områden behöver det arbetas mycket mer med, menar Agneta Lenander, Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden:

- Det har varken funnits den tid eller de resurser som skulle krävts för att faktiskt nå upp till de utvecklingsmålsättningar som avtalet innehåller. Det finns små marginaler att arbeta med även under normala förhållanden i dagens vårdande, både inom sjukvården och omsorgen. Det behöver vi som samhälle ta tag i. Det finns brister i de mest basala bitarna vad gäller överlämning av patienter, att se till att patienten får rätt läkemedel och en god omvårdnad utifrån sina medicinska behov.

Tidsbrist och personalbrist ger inte en patientsäker vård, och små möjligheter att uppfylla HS-avtalet som är grundläggande för så många som behöver vård, menar hon. Detta är frågor som vi kommer att fortsätta kämpa för och lyfta varje dag, avslutar Agneta Lenander.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870