V: Regionens krav måste höjas när personalens villkor hotas

Turerna kring de anställdas villkor hos företaget Arriva har varit många. Region Skåne upphandlar driften och borde ställa hårdare krav när de anställdas arbetsvillkor gång på gång hotas att försämras, menar Vänsterpartiet.

- Region Skåne är en stor upphandlare och har möjlighet att ställa krav på hur avtalen ser ut, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Vi ser hur Arriva hyvlar löner och ger de anställda val mellan att gå ner i tid eller få sparken, det är ju absurt!, menar hon.

Region Skåne har ansvar för kollektivtrafiken i Skåne, som man utför genom Skånetrafiken. Driften, d.v.s. i detta fall lokförare, ombordpersonal och underhållspersonal, upphandlar Region Skåne av företaget Arriva. Under dagens möte med Kollektivtrafiknämnden tas frågan om upphandlingsavtalen upp. Alliansledningen menar inför dagens möte att nuvarande krav och kontroller är tillräckliga och att de följs.

I september i år avslutades förhandlingar mellan Arriva och fackförbundet SEKO. Arriva hävdade att företaget har för mycket personal och erbjöd de anställda att antingen gå ner från heltidstjänst till 80 % - eller säga upp sig. SEKO var missnöjda med lösningen och menar att man hyvlar lönerna med hjälp av ett kryphål i lagen.

- Från Vänsterpartiets sida vill vi se all kollektivtrafik i egen regi, då har vi direkt möjlighet att förbättra de anställdas arbetsvillkor. Att privata företag utnyttjar Covid-19-krisen för att spara pengar ska inte behöva betalas av de anställda som varje dag tar skåningar till och från jobb och skola. I nuläget måste regionen se till att skärpa skrivningarna i upphandlingsavtalen så att det inte blir möjligt att tvinga personalen till sämre anställningsvillkor, vilket helt uppenbart är möjligt idag, säger Samuel Johansson, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden.

Arbetsmiljöverket var på besök hos de Arrivaanställda under våren 2020. De såg då själva vad de anställda larmat om sedan 2017 – det kunde gå fyra till fem timmar mellan toalettbesöken. Huvudskyddsombudet för fackförbundet SEKO på Pågatågen bekräftade att det varit svårt för personalen med t.ex. byte av mensskydd och att behöva tänka på att inte dricka för mycket vätska. Arbetsmiljöverket krävde att det inte skulle gå längre än 2,5 timme mellan möjlighet till toalettbesök – men Arriva överklagar beslutet.

- Regionen behöver skärpa kraven om man väljer att upphandla trafiken. Den situation som nu finns är inte rimlig. Eller är det glesa toalettbesök och hyvlade tjänster som Allianspartierna vill se när man pratar om att ”modernisera arbetslivet”? avslutar Sara Svensson.

Arrivas överklagan har ännu inte tagits upp för prövning.

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: