Vänsterpartiet Skåne

V: Regionens krav måste höjas när personalens villkor hotas

Dela
Turerna kring de anställdas villkor hos företaget Arriva har varit många. Region Skåne upphandlar driften och borde ställa hårdare krav när de anställdas arbetsvillkor gång på gång hotas att försämras, menar Vänsterpartiet.

- Region Skåne är en stor upphandlare och har möjlighet att ställa krav på hur avtalen ser ut, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Vi ser hur Arriva hyvlar löner och ger de anställda val mellan att gå ner i tid eller få sparken, det är ju absurt!, menar hon.

Region Skåne har ansvar för kollektivtrafiken i Skåne, som man utför genom Skånetrafiken. Driften, d.v.s. i detta fall lokförare, ombordpersonal och underhållspersonal, upphandlar Region Skåne av företaget Arriva. Under dagens möte med Kollektivtrafiknämnden tas frågan om upphandlingsavtalen upp. Alliansledningen menar inför dagens möte att nuvarande krav och kontroller är tillräckliga och att de följs.

I september i år avslutades förhandlingar mellan Arriva och fackförbundet SEKO. Arriva hävdade att företaget har för mycket personal och erbjöd de anställda att antingen gå ner från heltidstjänst till 80 % - eller säga upp sig. SEKO var missnöjda med lösningen och menar att man hyvlar lönerna med hjälp av ett kryphål i lagen. 

- Från Vänsterpartiets sida vill vi se all kollektivtrafik i egen regi, då har vi direkt möjlighet att förbättra de anställdas arbetsvillkor. Att privata företag utnyttjar Covid-19-krisen för att spara pengar ska inte behöva betalas av de anställda som varje dag tar skåningar till och från jobb och skola. I nuläget måste regionen se till att skärpa skrivningarna i upphandlingsavtalen så att det inte blir möjligt att tvinga personalen till sämre anställningsvillkor, vilket helt uppenbart är möjligt idag, säger Samuel Johansson, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden.

Arbetsmiljöverket var på besök hos de Arrivaanställda under våren 2020. De såg då själva vad de anställda larmat om sedan 2017 – det kunde gå fyra till fem timmar mellan toalettbesöken. Huvudskyddsombudet för fackförbundet SEKO på Pågatågen bekräftade att det varit svårt för personalen med t.ex. byte av mensskydd och att behöva tänka på att inte dricka för mycket vätska. Arbetsmiljöverket krävde att det inte skulle gå längre än 2,5 timme mellan möjlighet till toalettbesök – men Arriva överklagar beslutet.

- Regionen behöver skärpa kraven om man väljer att upphandla trafiken. Den situation som nu finns är inte rimlig. Eller är det glesa toalettbesök och hyvlade tjänster som Allianspartierna vill se när man pratar om att ”modernisera arbetslivet”? avslutar Sara Svensson.

Arrivas överklagan har ännu inte tagits upp för prövning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Vänsterpartiet Skåne
Vänsterpartiet Skåne
Nobelvägen 51a
214 33 Malmö

040-19 27 87http://vskane.se/

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden!

Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.

Följ Vänsterpartiet Skåne

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vänsterpartiet Skåne

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye