V utmanar KD i sjukvårdsdebatt

Vänsterpartiets regionrådskandidat Carina Örgård har utmanat Kristdemokraternas Stefan Svensson i en debatt om sjukvården i Västra Götaland. Men han ställer inte upp.
Södra Älvsborgs sjukhus i Västra Götaland

Kristdemokraterna (KD) har ingått i det borgerliga styre som totalt misslyckats med att bemanna förlossningsklinikerna i Västra Götaland de senaste åtta åren. De har ratat alla våra lösningsförsök. Nu inser de tydligen själva att de har misslyckats, för de vill istället att staten tar över ansvaret för sjukvården.

Regionrådskandidat Carina Örgård (v) har nu utmanat Kristdemokraternas kandidat Stefan Svensson på debatt om sjukvården. Men Stefan Svensson ställer inte upp.
- Så stort är deras misslyckande att de inte ens vågar ta ett samtal om det. Synd tycker vi, väljarna förtjänar att få höra hur det kunde bli såhär illa, säger Carina Örgård (v) regionrådskandidat.

Brist på barnmorskor på förlossningen har oroat många blivande föräldrar och senaste året har det varit värre än någonsin.
- Vi vågar gå före och har därför lagt en rad finansierade förslag som skulle vända utvecklingen inom förlossningen. Vi har lyssnat på de som verkligen vet, alltså barnmorskorna och de födande, säger Carina Örgård (v).

Carina Örgård, oppositionsråd (V), tel 073-6892006

Niklas Theodorsson, politisk sekreterare (V), tel 070-2556217