V vill behålla 7-dagarsbiljetten – billigare och kompletterad med en 3-dagarsbiljett

Under sommaren införde Skånetrafiken en tillfällig 7-dagarsbiljett för att underlätta ett flexibelt resande under Coronapandemin. Med ett permanentande av biljetten, ett lägre pris och ett tillägg av en 3-dagarsbiljett som exempelvis kan nyttjas över en helg menar Vänsterpartiet att utbudet får en välkommen bredd som kan passa fler resenärer.

- Det ska vara så enkelt som möjligt att resa med Skånetrafiken, och vi tror att fler biljettyper med rimligt pris gör det smidigare för resenären att välja det som passar bäst för ens eget resande, säger Sara Svensson, Regionråd för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet vill på sikt se en kollektivtrafik som är helt avgiftsbefriad och finansieras solidariskt genom skatten. På väg dit är alla initiativ som förenklar resande positivt – både för resenärerna och klimatet.  I den motion som lämnas in idag vill Vänsterpartiet se en prissättning bestämd av kostnaden på dagens månadskort delat på så många dagar biljetten gäller, inte mer. 3-dagarsbiljetter eller ”weekend-kort” finns i andra storstäder och är ett uppskattat komplement för kortare besök.

- Att biljetten kan lånas ut är viktigt, det förenklar användning för till exempel familjer och uppmuntrar kollektivt resande till idrotts- eller kulturaktiviteter. Flerdagarsbiljetter med utlåningsfunktion kan också underlätta för föräldrar som har delad vårdnad, människor som arbetar från olika ställen och människor som arbetar på skiftande schema, menar Sara Svensson. 3-dagarsbiljetten kan vara en bra biljettyp för turister och besökare som är i Skåne en kortare period.

Under Coronapandemin har resandet minskat för att ge plats åt de som behöver arbetspendla och ta sig till och från skolor. Pandemin är inte över och resandet behöver fortsatt ske ansvarsfullt och med gott om utrymme på fordonen.

- Vi vet inte när pandemin är över, men vi behöver vara beredda på att gå upp i resande igen och till att uppmuntra hållbara transporter inom regionen. Biljetter som är enkla att använda är en viktig del i den uppmuntran, avslutar Patrik Milton, representant för Vänsterpartiet i Regionstyrelsen.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

Tel:0706-392106

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: