V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet:

- Tyvärr är detta något mycket vanligt, speciellt för våra sköra äldre patienter. Vi har inte nog med platser på avdelningarna för att låta de stanna som behöver. Det kan vara mycket påfrestande att behöva flyttas, både med transporter, överlämningar av patientinformation, byte av personal, nya rutiner och miljöer – en direkt hälsorisk som hade kunnat undvikas om vården haft nog med resurser. Det måste bli ett slut på de medicinskt omotiverade förflyttningarna i den skånska vården, menar Agneta Lenander, sjuksköterska och representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

I det förslag som Vänsterpartiet nu presenterar vill man kartlägga de omotiverade förflyttningarna för att få en tydlig bild av nuläget. Man vill också kartlägga hur många patienter som vistas mer än 12 timmar på akutmottagning utan att komma vidare till en vårdavdelning.

- Vi vet om att patienter fastnar i systemet för att det helt enkelt inte finns plats. Det är inte acceptabelt att behöva vistas på en akutavdelning när dina behov egentligen ser helt annorlunda ut. Regionen måste ha koll på exakt hur vanligt det är, när det händer och i slutänden tillföra mer resurser till de vårdavdelningar som behöver det. Det är en hälsorisk för patienterna och en stor etisk stress för personalen som ständigt ska försöka få plats för fler patienter än vad som är möjligt. Vi förstår att det blir fullt på avdelningarna i undantagsfall, men att det är vardag på våra skånska sjukhus är helt enkelt fel, avslutar Agneta Lenander.

Förslaget tas upp på dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870