Vad ska de nya snabbussarna heta?

Tillsammans förbereder Region Örebro län och Örebro kommun för ett modernt och effektivt kollektivtrafiksystem som kallas BRT (Bus Rapid Transit). Under våren börjar man bygga den första delsträckan som de nya snabbussarna ska trafikera och nu efterlyses örebroarnas hjälp att döpa det nya systemet.

Foto: Örebro kommun, Anders Lind

Det nya BRT-systemet består av snabbussar med egna körfält, anpassade hållplatser och hög turtäthet. Detta innebär att fler kan resa med kollektivtrafik i stråket än idag. Första sträckan kommer att gå mellan Brickebacken och Tegnérlunden.

– BRT är namnet på själva kollektivtrafiksystemet, men det är kanske inte så tydligt för alla vad man egentligen pratar om när BRT nämns. Därför vill vi ha örebroarnas hjälp att ta fram ett enklare och bra namn för de nya snabbussarna, säger Henrik Emilsson som är projektledare i Örebro kommun.

– Vi hoppas få in många kreativa och nytänkande namnförslag. Vi letar efter ett namn som speglar systemets funktioner. Till exempel kommer de nya bussarna vara lättare att stiga i och ur samtidigt som biljettkontrollerna ska gå snabbare än idag. Det kan vara något som har en tydlig koppling till Örebro, men det är inget krav. Alla förslag är välkomna!, säger Jan Berglöf, projektledare i Region Örebro län.

Så här lämnar du ditt förslag

Du kan lämna ditt namnförslag för de nya snabbussarna via webbformuläret på snabbussar.regionorebrolan.se eller genom att kontakta Örebro kommuns Servicecenter 019-21 10 00. Senast den 5 april behöver vi ditt förslag.

En jury bestående av tjänstepersoner från både Region Örebro län och Örebro kommun, går igenom inkomna förslag.Ett vinnande namn beslutas av Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län den 19 maj.

Det nya namnet kommer bland annat att presenteras på webbplatsen snabbussar.regionorebrolan.se och uppmärksammas i våra övriga kanaler.

www.snabbussar.regionorebrolan.se

Jan Berglöf, projektledare för BRT, Region Örebro län, tfn: 019-602 39 53

jan.berglof@regionorebrolan.se

Henrik Emilsson, projektledare för BRT, Örebro kommun, tfn: 019-21 14 30 henrik.emilsson@orebro.se

Foto: Örebro kommun, Anders Lind

Länstrafiken lanserar en mer flexibel biljett – Flex 10/4019.10.2021 10:06:42 CEST | Pressmeddelande

Den senaste tiden har många i samhället utvecklat nya resvanor, då alla uppmanats att studera eller arbeta så mycket som möjligt hemifrån. När samhället nu successivt återgår till en mer normal vardag kommer en del fortsätta studera eller arbeta en del hemifrån. För att dessa resenärer ska kunna resa på ett hållbart sätt har Länstrafiken tagit fram Flex 10/40. Det är en mer flexibel biljett som ger 10 resdagar inom 40 dagar. Biljetten finns tillgänglig i Länstrafikens app från och med tisdagen den 19 oktober.