Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

- Det är väldigt positivt att vi är tydliga gentemot regeringen, vi kan inte acceptera marknadshyror! Det är väldigt tydligt att det inte kommer ta stopp vid nyproduktion utan påverka hela bostadsmarknaden i negativ riktning. Hyrorna kommer att bli dyrare, och det i ett läge när det redan är svårt att få en bostad på många platser. I Skåne står vi fast bakom kravet på att stoppa marknadshyrorna, det är ett absolut krav, säger Umihana Rašović Kasumović, distriktsordförande Vänsterpartiet i Skåne.

Emma-Lina Johansson, kommunalråd för Vänsterpartiet i Malmö, håller med.

- Vi har fullt förtroende för partiledningen och är stolta för att vi som parti står upp för Sveriges tre miljoner hyresgäster. 7 av 10 svenskar vill inte ha marknadshyror, det är inte en rimlig reform på något sätt! För Malmös del skulle det innebära ännu större problem med segregation än vad vi redan ser. Vi vill ha ett Malmö där människor har råd att bo, det ska inte vara omöjligt att betala hyran i en hyresrätt, menar hon.

Jenny Björklund Hansson, gruppledare för Vänsterpartiet i Helsingborg ser ett brett engagemang i frågan.

- Vi träffade hyresgästföreningen i Helsingborg för några veckor sedan – de är väldigt oroliga för marknadshyror. Det är oerhört viktigt att vi tillsammans ser till att värna om hyresrätten och rimliga hyror. Regeringen måste inse allvaret i hur starkt marknadshyrorna kommer påverka människor, de riskerar folks möjlighet till att betala hyran för sin bostad!

Helena Falk, gruppledare för Vänsterpartiet i Lund ser med oro på situationen för hyresgästerna.

- Marknadshyror gynnar enbart fastighetsägarna, inte de boende! Marknadshyror handlar heller inte om att bygga fler bostäder utan om att öka vinsterna. I Lund har högerstyret och Miljöpartiet valt att plocka ut flera miljoner i vinst om året ur LKF – det visar tydligt vilka intressen man redan har. Med marknadshyror riskerar man en hyreschock som skulle slå hårt mot miljontals hyresgäster, det kan vi aldrig acceptera, avslutar hon.

Regeringen behöver ge sitt svar före torsdagen den 17 juni kl. 10.00.

Emma-Lina Johansson, V Malmö. Bild: Elakkanin
Helena Falk, V Lund