Varannan ung person känner obehag för att ringa och svara i telefon

I åldersgruppen 18–29 år uppger nästa varannan, 48 procent, att de känner ett obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Det kan jämföras med 18 procent i åldersgruppen 50–64 år. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo som Halebop låtit göra.

Telefonsamtalen, som stod i fokus innan de smarta mobilernas intåg, har nu fått ta ett kliv åt sidan för textmeddelanden i form av sms, chattar och DM i olika sociala forum.

– Vi kommunicerar som aldrig förr och använder våra mobiltelefoner fyra till fem timmar om dagen, men många drar sig för att faktiskt ringa och svara i telefon. Vår undersökning visar att vissa numera till och med känner ett obehag inför att ringa, säger Nicklas Stuxgren, Head of Halebop.

Det är inte bara mellan åldrarna som det skiljer sig åt utan även mellan könen. Generellt känner kvinnor ett större obehag än män när det kommer till att ringa och/eller svara i telefon, 32 procent jämför med 23 procent. Och störst är det bland yngre kvinnor mellan 18–29 år där nästan sex av tio, 58 procent, känner obehag för att ringa och/eller svara i telefon.

– Våra kunder surfar alltmer och vill ha nya mobiltelefoner med kul features, så mobilen fortsätter ha en stark ställning i nästan allas vardag. På Halebop vet vi hur viktig både mobilen och telefonsamtalet är. Därför vill vi hjälpa våra kunder att överkomma sin telefonrädsla genom att påminna dem om att vissa saker är enklare att ta över telefon, säger Nicklas Stuxgren.

Siffror från undersökningen

• 28% känner obehag för att för att ringa och/eller att svara i telefon
  • Kvinnor (32%) anger i högre grad att de känner obehag för att för att ringa och/eller att svara i telefon, jämfört med män (23%).
  • I åldern 18–29 år uppger 58% av kvinnorna att de känner obehag för att för att ringa och/eller att svara i telefon, jämfört med 40% av de unga männen.
  • Unga generellt är överrepresenterade när det kommer till att känna obehag att ringa och/eller svara i telefon. Nästan varannan person (48%) i åldern 18–29 år anger detta.
  • De som känner minst obehag inför att ringa och/eller svara i telefon är de äldsta i undersökningen där endast 14% i åldern 65–79 år uppger detta.

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Kantar Public. Den bygger på 1 068 intervjuer med den svenska allmänheten 18–79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 11–15 november 2022.

Canan Yasar, presskontakt Halebop, 070-383 07 48