Vårdföretagarnas analys bekräftas av Coronakommissionen – otydlig och senfärdig statlig styrning

Coronakommissionen bekräftar det Vårdföretagarna funnit i sina egna analyser av äldreomsorg och sjukvård under pandemin. Bristfällig statlig styrning och otydliga direktiv försvårade vårdens och omsorgens arbete.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Trots brister i vägledning, sena riktlinjer och otydliga direktiv har vården och omsorgen gjort sitt yttersta. Vårdföretagarnas medlemsföretag och offentligt driven vård och omsorg har ställt om och ställt upp. Kommissionen konstaterar i sitt slutbetänkande att en rad åtgärder hade kunnat genomföras annorlunda. Vårdföretagarna har flera gånger påpekat att lärdomarna från pandemin måste användas för att förbereda nästa kris.

- För framtiden måste beredskapen vara bättre, med tydliga riktlinjer från myndigheter och regering. Det finns lärdomar att dra för att förbättra kvaliteten i hela den svenska vården och omsorgen, såväl i kris som i vardag. Vi har förslag om hur krisberedskapen ska stärkas och hur vi ska arbeta bort den stora vårdskulden. Här har de privata vårdgivarna en självklar roll att spela, säger Antje Dedering, förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna konstaterar att flera förslag från kommissionen är frågor som vi tidigare lyft, exempelvis att planera för nästa kris redan idag, att fatta snabbare beslut och att införa nationella riktlinjer för krisavtal.

Läs Vårdföretagarnas analyser om pandemin:
Äldreomsorg
Sjukvård

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.