Škoda Sverige

Bernhard Maier presenterar nya VISION X

› ŠKODA VISION X är första hybriden från ŠKODA – drivs av biogas, el och bensin
› 48-volts elsystem och 89 gram CO2 per kilometer med naturgas i gastankarna
› ŠKODAs första fyrhjulsdrivna bil utan kardanaxel
› Kompakta proportioner – designdetaljer av kristall
› Dynamisk interiördesign, stora displayer och innovativa infotainment-lösningar
› Exteriördesign med tydligt besked om framtidens produktionsmodeller
› Premiärvisas på bilsalongen i Genève

- Progressiv design, modern drivlina och full connectivity: med nya ŠKODA VISION X presenterar vi vår vision av framtidens urbana crossover, säger Bernhard Maier, VD på ŠKODA.
- Designen ger en tydlig bild av den framtida och tredje medlemmen i vår SUV-familj. Med den här modellen kommer vi kunna attrahera ännu fler kunder och ŠKODA kommer fortsätta att växa.

ŠKODA VISION X representerar den tredje och kommande suven från det tjeckiska företaget och är ett led i företagets SUV-strategi. Konceptbilen erbjuder flexibilitet och smidighet i kombination med användarvänlighet och körglädje såväl i som utanför städer med sin kompakta kaross och rymliga interiör samt avancerade infotainmentsystem.

Hållbar drivlina: högre flexibilitet, mindre utsläpp
Drivlinan i ŠKODA VISION X är utvecklad för hållbar och flexibel mobilitet, skapad för framtiden. Ett nyutvecklat hybridsystem ger både mycket kraft och låga utsläppsnivåer. För första gången kombineras nämligen en högeffektiv och klimatsmart biogas-motor med elmotorer som både kan ge extra kraft och själva driva bilen – helt utsläppsfritt. Beroende på underlag och kraftkälla är VISION X framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Enligt NEDC-körcykeln släpper VISION X ut 89 gram CO2 per kilometer (på naturgas).

Konceptbilens 1,5-liters G-TEC-motor med fyra cylindrar och turbo har utvecklats speciellt för CNG-drift. Redan med konventionell naturgas i tankarna minskas CO2-utsläppen med 18 till 25 procent jämfört med vanlig bensin – och med exempelvis svensk biogas i gastankarna är körningen i stort helt klimatneutral.

CNG-drivlinan levererar 130 hästkrafter och maximalt vridmoment om 200 newtonmeter. En av gastankarna sitter monterad under baksätet och den andra i bakaxeln. Förbränningsmotorn driver framaxeln och bakaxeln är helt eldriven. Det innebär dessutom att VISION X är fyrhjulsdriven utan att behöva ha en utrymmeskrävande kardanaxel.

CNG-drivlinan har två elmotorer till sin hjälp både under färd och vid startögonblicket. Dels startmotorn som också kan driva bilen framåt samt en separat elmotor monterad i bakaxeln. När den bakre elmotorn och förbränningsmotorn kombineras är VISION X fyrhjulsdriven. Dessutom kan 48-voltsbatteriet ge upp till två kilometers körning på ren eldrift och batteriet laddas genom regenerering av rörelseenergin.
På eldrift har VISION X 70 newtonmeter tillgängligt direkt från start – vilket gör bilen piggare både i startögonblicket och ger extra prestanda vid exempelvis omkörningar. Fördelarna med det uppladdningsbara 48-voltsbatteriet är dessutom avsevärt lägre vikt och lägre pris.

I vardagstrafik optimeras hybridsystemet för maximal effektivitet och kombinerar kraften från förbränningsmotorn med elmotorn. Genom körprofilsväljaren Driving Mode Select kan föraren också aktivt välja vissa körlägen, bland annat ett för ren eldrift.
Med reservtanken för bensin har VISION X en räckvidd om hela 650 kilometer. Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 9,3 sekunder och VISION X har en toppfart om 200 km/h.

Design med kristalldetaljer och kompakta proportioner
VISION X ger inte bara ett tydligt besked om tekniken i framtida ŠKODA-modeller – konceptbilen visar också framtidens designspråk. Bilen mäter 4,25 meter på längden, 1,81 på bredden och 1,54 på höjden. Hjulbasen är 2,65 meter och bagageutrymmet rymmer 380 liter last.

Även om VISION X visar på framtidens designspråk finns flera detaljer som känns igen från den nuvarande SUV-designen, bland annat tornado-linjen som löper längs hela sidan från strålkastarna till bakdelen och de markerade hjulhusen. Den progressiva stilen förstärks ytterligare av exteriörlacken FlexGreen och antracit.
Lika karaktäristiska är de delade strålkastarna som ramar in fronten och förstärker den robusta och jordnära känslan i ŠKODA VISION X. De fyra övre lyktorna är tillverkade för hand av kristall och fungerar som varselljus och blinkers med LED-teknik. De lägre strålkastarna är också tillverkade för hand och ger LED-ljus för både hel- och halvljus.

Ny interiördesign
Precis som nuvarande ŠKODA-modeller erbjuder självklart konceptbilen ŠKODA-typiska interiörmått. Det vill säga en rymlig kupé med gott om plats för både åkande och bagage. Nya VISION X har en helt ny interiördesign med en bred instrumentpanel som både tar för sig stilmässigt och erbjuder perfekt ergonomi.
Materialen i kupén är andandes tyger, konstläder och gummiytor som karaktäriserar den robusta och sportiga stilen hos ŠKODA VISION X.

Smarta uppkopplade tekniker för infotainment och connectivity
Redan nu erbjuds de klassledande infotainment och connectivity-tjänsterna till nästan samtliga ŠKODA-modeller – men nya VISION X är fullproppad av nästa generations digitala tjänster. Här finns bland annat Smart Parking, HoppyGo, TwoGo och CareDriver. Det är tekniker som:
- guidar föraren direkt till lediga parkeringsplatser
- gör det möjligt att hyra ut bilen när den inte används
- öppnar möjligheten att dela bil med en kollega eller granne
- eller ser till att exempelvis barnen blir hämtade från dagis och skola av föräldrarna av någon anledning inte kan.

Dessa innovativa tjänster utvecklas av ŠKODAs dotterbolag DigiLab som har som mål att ta fram nya tekniker och lösningar för att förenkla bilvärlden, bilägandet och mobiliteten. DigiLab utvecklar också grunden för Car2X-kommunikation för att bilen ska kommunicera mellan användare och infrastruktur.

‘Simply Clever’: eldrivna skateboards för sista kilometern
Självklart har nya VISION X utrustats med smarta Simply Clever-finesser – och till nya VISION X finns två speciellt utvecklade eldrivna skateboards som laddas direkt av bilens rörelseenergi. I bilen ryms också två hjälmar och en drönare – allt för att kunna skejta sista kilometern till målet.

Strategi för eldriven mobilitet
Den eldrivna mobiliteten spelar en avgörande roll i ŠKODA AUTOs globala tillväxtstrategi. Elektrifieringen av modellprogrammet startar redan 2019 med lanseringen av ŠKODA SUPERB laddhybrid. Redan samma år blir också Mladá Boleslav en tillverkningshubb för flera el-komponenter till laddhybrider från Volkswagen Group-koncernen. Strax därefter lanseras också ŠKODAs första helt eldrivna bil. Från och med nu och fram till 2025 kommer företaget att utöka antalet elektrifierade modeller stort.

Bernhard Maier presenterar nya VISION X
VISION X
VISION X
Drivlinan i VISION X kombinerar biogas med eldrift.
Premiär i Genève: Nya SKODA VISION X

Škoda Sverige

Škoda Auto

• Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”Next Level Škoda”-program för framtiden: utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och göra konkreta framsteg inom hållbarhet & mångfald.
  • Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
  • Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med lokal partner.

Följ Škoda Sverige

Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige

Škoda gör entré i det populära racingspelet Gran Turismo med den exklusiva virtuella konceptbilen Škoda Vision Gran Turismo24.4.2024 18:00:00 CEST | Pressmeddelande

Škoda introducerar idag, den 24 april, det helelektriska designkonceptet Škoda Vision Gran Turismo. En spektakulär digital konceptbil i racingspelet Gran Turismo 7 på PlayStation, vilket ökar den tjeckiska biltillverkarens närvaro i den digitala racingvärlden. Något som både visar på Škodas dedikation till innovation och digitalisering inom motorbranschen liksom firar märkets långa historia inom motorsport. Škoda Vision Gran Turismo har totalt fyra elektriska motorer och erbjuder en total effekt om 800 kW* på alla fyra hjul.

Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).

Škodas helelektriska instegs-SUV är officiell – nya Škoda Epiq15.3.2024 10:45:00 CET | Pressmeddelande

Idag, 15 mars, på Škoda Autos årliga presskonferens avslöjades Škoda kommande tredje helt eldrivna bilmodell, en mindre SUV crossover i form av en verklighetstrogen designstudie. Den nya modellen som lanseras efter den kompakta helelektriska SUV:en Škoda Elroq får namnet Škoda Epiq och är en 4,1 meter lång SUV med upp till 400 kilometers elektrisk räckvidd och 490 liters bagageutrymme. Nya Škoda Epiq kommer att täckas av under 2025, med en prisindikation kring 25 000 Euro. Epiq är den första modellen som är fullt ut utvecklad i enlighet med Škodas nya designkoncept Modern Solid. Ett formspråk som kombinerar en robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design med hållbara material. Modellen kommer att kompletteras med en gedigen digital upplevelse med ny teknologi och nya funktioner.