Unionen

Vattenfall Kundservice AB vinner Unionens hbtqi-pris 2021

Dela

Genom att ta med arbetet med mångfalds och inkluderingsfrågor i allmänhet och hbtqi-frågor i synnerhet i affärsplanen har Vattenfall Kundservice AB visat att frågorna prioriteras på högsta nivå. Företaget bedriver ett strukturerat och aktivt arbete för att skapa en inkluderande arbetsplats för hbtqi-personer där man blir sedd och accepterad för den man är. För det vinner Vattenfall Kundservice Unionens hbtqi-pris år 2021.

Aaron Kroon, direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef, Vattenfall Kundservice. Foto: Peter Knutson
Aaron Kroon, direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef, Vattenfall Kundservice. Foto: Peter Knutson

Vinnare av Unionens hbtqi-pris år 2021 är Vattenfalls kundservice, Umeå, Solna, Helsingfors.

– Årets pristagare behandlar mångfaldsarbetet som en del av kärnverksamheten och visar tydligt att aktiv inkludering är en nyckel till framgång för såväl verksamheten som de som utför den, säger Martin Linder, förbundsordförande för Unionen. 

Unionens hbtqi-pris ges varje år till en arbetsgivare som på ett föredömligt sätt arbetar för en inkluderande arbetsplats oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Priset har delats ut sen 2011 och firar tio år.  

Årets vinnare Vattenfall Kundservice AB är en arbetsplats som tydligt visar att man tar frågan om allas lika värde på allvar. Där har man skapat en kultur som präglas av nyfikenhet och en vilja att skapa acceptans. Det arbetas aktivt med hbtqi-frågor i form av samtal och utbildningar, dessutom har man lyft in mångfalds och inkluderingsfrågor i affärsplanen. Vilket visar att det är en viktig fråga för företaget. 

– En förutsättning för innovation är att vi utmanar normer och invanda tankesätt, att vi höjer blicken och tänker i andra banor. Team med olika typer av människor är bevisat mer kreativa, handlingskraftiga och kommer snabbare till beslut än homogena team. Det finns alltså en direkt koppling till våra affärsmässiga resultat, säger Aaron KroonVattenfall Kundservice direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef. 

– Inkluderande arbetsplatser är välmående arbetsplatser, det gäller för såväl anställda som arbetsgivare. Det är väldigt glädjande att få dela ut Unionens hbtqi-pris till ett företag som aktivt arbetar med dessa frågor som Vattenfall Kundservice gör, säger Martin Linder. 

Tips från årets vinnare av Unionens hbtqi-pris, Vattenfall Kundservice AB, på hur man får en mer regnbågsfärgad organisation: 

  1. Skippa toleransperspektivet. Det är inte så att majoriteter ska tolerera minoriteter, det går åt båda håll. Allas unika förmågor ska tas tillvara.  
  2. Våga fråga. Känner du dig osäker på hur du ska bemöta en person, så fråga. ”Jag vill gärna hjälpa dig på rätt sätt, men vill gärna höra från dig hur…”  
  3. Skriv in i affärsplanen. Om företaget under året hamnar i ett läge där man måste fundera vad man ska prioritera, så är frågan därmed svår att välja bort. 
  4. Testa din egen kompetens. Våga ifrågasätta hur kunnig du egentligen är, och fyll på med det du behöver. Kunskap ger kraft att förändra.
  5. Ta ansvar i alla led. Har ni exempelvis inhyrd personal och leverantörer, ställ samma krav på dem som ni har internt. 

  

Kontakter

PressjourUnionens pressjour för journalister

Presstjänsten besvarar medias frågor om Unionen. Vi förmedlar också kontakt till våra talespersoner

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Bilder

Aaron Kroon, direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef, Vattenfall Kundservice. Foto: Peter Knutson
Aaron Kroon, direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef, Vattenfall Kundservice. Foto: Peter Knutson
Ladda ned bild
Vattenfall Kundservice vinner Unionens hbtqi-pris år 2021. Aaron Kroon, direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef, tar emot blommor. Foto: Peter Knutson
Vattenfall Kundservice vinner Unionens hbtqi-pris år 2021. Aaron Kroon, direktör för affärsutveckling och innovation – och mångfaldschef, tar emot blommor. Foto: Peter Knutson
Ladda ned bild

Om

Unionen
Unionen
Olof Palmes gata 17
105 32 Stockholm

08-504 151 00http://www.unionen.se/

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar, varav mer än 29 000 förtroendevalda på över 86 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Utöver våra yrkesverksamma medlemmar välkomnar Unionen även egenföretagare, chefer och studenter. Vi finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Följ Unionen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Unionen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum