Växtbaserat förenar de nominerade till Årets Dagligvara
Priset Årets Dagligvara delas ut av handeln till produkter som haft de mest framgångsrika och innovativa lanseringarna i dagligvaruhandeln. Det står nu klart att årets nominerade till priset har en sak gemensamt, att de är växtbaserade. De nominerade är vegokebab från Schysst käk, vegopizza från Anamma, Orkla Foods Sverige och Havregurt Turkisk från Oatly.
- Att tre växtbaserade produkter så tydligt sticker ut både i försäljningsdatan och när vi i juryn adderar kvalitativa kriterier som exempelvis innovationshöjd och konsumentinsikt visar tydligt att växtbaserat inte längre är en nisch utan något för många företag såväl som många konsumentgrupper, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel
Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare och presenteras den 7 oktober i samband med DLFs digitala Höstmöte.
Årets Dagligvara har delats ut sedan 2006 av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel. Från och med i år har Svensk Dagligvaruhandel tagit över priset. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ, och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är fortsatt samarbetspartner och bidrar med dataunderlag och insikter i juryarbetet.
För ytterligare information om priset, kriterierna och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/
För ytterligare frågor kontakta:
Anna Fager Persson, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Länkar
Om
Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Produkten ska finnas kvar på marknaden minst ett år efter lanseringen.
Årets Dagligvara är dagligvaruhandelns pris till leverantörer och delas ut av dagligvaruhandelns branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel. NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa datan.
Med Årets Dagligvara vill handeln uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum