Växtbaserat förenar de nominerade till Årets Dagligvara

Priset Årets Dagligvara delas ut av handeln till produkter som haft de mest framgångsrika och innovativa lanseringarna i dagligvaruhandeln. Det står nu klart att årets nominerade till priset har en sak gemensamt, att de är växtbaserade. De nominerade är vegokebab från Schysst käk, vegopizza från Anamma, Orkla Foods Sverige och Havregurt Turkisk från Oatly.
De nominerade produkterna  Årets Dagligvara 2021
De nominerade produkterna Årets Dagligvara 2021

Att tre växtbaserade produkter så tydligt sticker ut både i försäljningsdatan och när vi i juryn adderar kvalitativa kriterier som exempelvis innovationshöjd och konsumentinsikt visar tydligt att växtbaserat inte längre är en nisch utan något för många företag såväl som många konsumentgrupper, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel

Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare och presenteras den 7 oktober i samband med DLFs digitala Höstmöte.

Årets Dagligvara har delats ut sedan 2006 av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel. Från och med i år har Svensk Dagligvaruhandel tagit över priset. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ, och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är fortsatt samarbetspartner och bidrar med dataunderlag och insikter i juryarbetet.

För ytterligare information om priset, kriterierna och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/

För ytterligare frågor kontakta:

Anna Fager Persson, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

De nominerade produkterna  Årets Dagligvara 2021
De nominerade produkterna Årets Dagligvara 2021
Karin Brynell, juryns ordförande Årets Dagligvara

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Produkten ska finnas kvar på marknaden minst ett år efter lanseringen.

Årets Dagligvara är dagligvaruhandelns pris till leverantörer och delas ut av dagligvaruhandelns branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel. NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa datan.

Med Årets Dagligvara vill handeln uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.