VM-silver till Henrik i speed skydiving!

– Jag är superglad och tycker att slutresultatet är rättvist, berättar vår nyblivna silvermedaljör Henrik Raimer vid VM i speed skydiving. Efter en lång dag med väntan pga för mycket moln för att kunna hoppa fallskärm blev det till slut klart. Uppsalabon Henrik Raimer tar hem VM-silvermedaljen i grenen.

Henrik Raimer efter ett tävlingshopp vid VM. Fotograf: Lena Kaulanen

Det blev ett lite snöpligt slut för VM i speed skydivning, som avgjorts i Tanya, Sibirien. Lördagen bjöd på en lång väntan där hopparna var redo att börja hoppa, men vädret bjöd istället på för mycket moln. Därmed blev resultatet från tidigare dagar med sex hoppomgångar slutresultatet i grenen.

– Det var en hård fight om medaljerna och topplaceringarna ändrades lite från hopp till hopp. Vilket gjorde att jag visste ju hur vi låg till, men allt hade kunnat ändras om vi gjort fler hopp, berättar Henrik Raimer.

Henrik imponerade i sin hoppserie med att sätta nytt svenskt rekord vid fyra tillfällen.

Slutresultat vid fallskärms-VM i Speed skydiving med 20 tävlande:
1. Kyle Lobpries USA 504,07 km/t (snittresultatet på de sex tävlingshoppen)
2. Henik Raimer Sverige 499,20 km/t
3. Luc Maisin Belgien 498,18 km/t

Det är tredje gången VM i speed skydiving har arrangerats. Första gången 2016 vann Henrik VM-guld och 2018 blev han fyra.

Nu fortsätter fallskärms-VM med andra grenar. 2020 skulle fallskärms-VM ha ägt rum, ett sk Mondial då alla fallskärmssportens VM grenar samlas på ett ställe för att ha VM. Pga den rådande pandemin flyttades mästerskapen till i år och det tävlas mellan 10-20 augusti i Sibirien, Ryssland.

Officiella hemsidan

För att se det här innehållet från iof2.idrottonline.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Henrik Raimer efter ett tävlingshopp vid VM. Fotograf: Lena Kaulanen
Henrik Raimer vid invigningen av VM. Fotograf: Lena Kaulanen
Henrik Raimer redo att hoppa. Fotograf: Lena Kaulanen

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.