Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen-koncernen stärker marknadspositionen 2020 och håller full fart i e-offensiven

Dela

Volkswagen-koncernen överlämnade 9 305 400 fordon till kunder över hela världen 2020, en minskning med 15,2 procent jämfört med föregående år på grund av Covid-19. I december minskade leveranserna med endast 3,2 procent jämfört med samma månad föregående år, medan de under fjärde kvartalet minskade med totalt 5,7 procent. Detta innebar att koncernen utvidgade sin globala marknadsandel för personbilar något 2020 under en sjunkande totalmarknad.

Utveckling leveranser av helelektriska bilar (BEV) och laddhybrider (PHEV) 2020 vs. 2019)
Utveckling leveranser av helelektriska bilar (BEV) och laddhybrider (PHEV) 2020 vs. 2019)

 

  • Koncernen levererade 9,3 miljoner fordon över hela världen trots Covid-19-pandemin
  • Marknadsandelen för personbilar: ökningar i Europa och Sydamerika bidrog till en liten ökning på global nivå
  • Betydande framsteg inom e-offensiven: 231 600 helelektriska fordon överlämnade till kunder, mer än tre gånger siffran för 2019; även 190 500 laddhybrider (+175 procent)

Volkswagen-koncernen överlämnade 9 305 400 fordon till kunder över hela världen 2020, en minskning med 15,2 procent jämfört med föregående år på grund av Covid-19. I december minskade leveranserna med endast 3,2 procent jämfört med samma månad föregående år, medan de under fjärde kvartalet minskade med totalt 5,7 procent. Detta innebar att koncernen utvidgade sin globala marknadsandel för personbilar något 2020 under en sjunkande totalmarknad.

Trots Covid-19-pandemin avslutade koncernens e-offensiv det gångna året med ett stort antal nya modeller och ett stort intresse från kunderna, vilket resulterade i leveranser av cirka 231 600 helelektriska fordon, mer än tre gånger så mycket jämfört med 2019. Laddhybrider var också mycket populära bland kunderna, som köpte 190 500 enheter (+175 procent). I Västeuropa ökade andelen elfordon därmed till 10,5 procent av de totala leveranserna (2019: 1,9 procent).

– Covid-19-pandemin gjorde 2020 till ett extremt utmanande år, sade Christian Dahlheim, VW-koncernens försäljningschef och fortsatte: – Volkswagen-koncernen hade god utveckling och stärkte sin marknadsposition. Vi är särskilt glada över att vi kunde hålla full fart i vår e-offensiv trots pandemin och därmed tog ett stort steg framåt i genomförandet av vår strategi Together 2025+. Vi kommer att behålla momentum under det kommande året och lägga till många fler attraktiva elektriska modeller.

Topp 5 helelektriska modeller:

  • Volkswagen ID.3 56 500 enheter (1)
  • Audi e-tron 47 300 enheter
  • Volkswagen e-Golf 41 300 enheter (2)
  • Volkswagen e-up! 22 200 enheter (3)
  • Porsche Taycan 20 000 enheter

Topp 5 laddhybridmodeller: 

  • Volkswagen Passat 27 200 enheter (4)
  • Audi Q5 23 500 enheter
  • Porsche Cayenne 21 500 enheter (5)
  • ŠKODA Superb 16 400 enheter (6)
  • Volkswagen Golf 15 200 enheter

Leveranser i regionerna utvecklades enligt följande 2020:Totalt levererades 3 616 900 fordon i Europa (-20,5 procent) och marknadsandelen för personbilar ökade betydligt. I Västeuropa mottog 2 939 900 kunder ett fordon från koncernens märken (-21,6 procent). Helelektriska fordon och laddhybrider var mycket populära här och stod för 10,5 procent av koncernens leveranser i Västeuropa (2019: 1,9 procent). Efterfrågan på elmodeller var ännu starkare i Tyskland, koncernens hemmamarknad, där elbilar utgjorde 11,6 procent av koncernleveranserna (2019: 1,5 procent). Här överlämnades totalt 1 097 700 fordon över alla drivsystem till kunder (-19,5 procent). Leveranserna i Central- och Östeuropa minskade med 15,6 procent till 677 000 enheter.

I Nordamerika fick 785 800 kunder leverans av ett nytt fordon från koncernens märken, 17,4 procent färre än föregående år. Leveranserna i USA registrerade en något mjukare nedgång på 12,1 procent till 574 800 enheter.  

Regionen Asien och Stillahavsområdet var snabbast att återhämta sig efter effekterna av Covid-19-pandemin. Här såg Volkswagen-koncernen att leveranserna sjönk med 9,1 procent till 4 122 200 enheter. I Kina, koncernens största enskilda marknad, minskade leveranserna med 9,1 procent 3 849 000 sålda fordon.

I Sydamerika lyckades koncernen öka sin marknadsandel avsevärt. Totalt 489 700 fordon överlämnades till kunderna, vilket motsvarar en minskning med 19,5 procent jämfört med 2019. I Brasilien, regionens största marknad, minskade leveranserna på samma nivå med 19,7 procent till 377 600 enheter.   

(1) ID.3 - effektförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 15,4-13,5 (kombinerad), kombinerade CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
(2) e-Golf - energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 13,8-12,9 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
(3) e-up!: Energiförbrukning i kWh / 100 km: 12,7 (kombinerad); CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
(4) Passat GTE - kombinerad bränsleförbrukning i l/100 km (NEDC): 1,5-1,4; kombinerad effektförbrukning i kWh/100 km: 14,2-13,8; kombinerade koldioxidutsläpp i g/km: 34-32; effektivitetsklass: A +
(5) Cayenne E-Hybrid - kombinerad bränsleförbrukning i l/100 km: 2,5-2,4; kombinerad effektförbrukning i kWh/100 km: 22,0-21,6; kombinerade koldioxidutsläpp i g km: 58-56; effektivitetsklass: A +
(6) SUPERB COMBI iV - kombinerad bränsleförbrukning 1,7-1,6 l/100 km, kombinerat energiförbrukning 15,4-15,0 kWh/100 km, kombinerad CO2-utsläpp 38-37 g/km, effektivitetsklass: A +

Tabell - Leveranser till kunder per marknad respektive per märke - se bifogad bild, alt.engelsk pdf. 

Pressmeddelandet på engelska finns på Volkswagen Newsroom

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Utveckling leveranser av helelektriska bilar (BEV) och laddhybrider (PHEV) 2020 vs. 2019)
Utveckling leveranser av helelektriska bilar (BEV) och laddhybrider (PHEV) 2020 vs. 2019)
Ladda ned bild
VW AG leveranser per marknad respektive per märke - januari-december 2020.
VW AG leveranser per marknad respektive per märke - januari-december 2020.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige AB
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje

+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se

Volkswagen Group Sverige AB (VGS) är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2020 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 85 844 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 29,4 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde VGS 10 133 lätta transportbilar vilket är 32,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2020.

Följ Volkswagen Group Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB

Europeisk VD-allians för en ambitiös klimatstrategi22.3.2021 11:43:27 CET | Pressmeddelande

10 europeiska företagsledare investerar 100 miljarder euro för att minska koldioxidutsläppen från sina företag och produkter, som en del av företagsstrategin, och efterlyser långtgående klimatskyddsåtgärder. "CEO Alliance for Europe's Recovery, Reform and Resilience" bildades 2020 som ett sektorövergripande klimatskyddsprojekt, för att samarbeta kring praktiska lösningar. Alliansen strävar efter en kontinuerlig konstruktiv dialog med EU-kommissionen.

Volkswagen-koncernen använder plattformar för framtidens fordon och tjänster16.3.2021 18:47:44 CET | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen ökar takten i sin omställning till att bli en ledande leverantör av individuell mobilitet för en elektrifierad och fullt uppkopplad tid. För detta ändamål kommer koncernen att systematiskt förbättra sin framgångsrika plattformsstrategi. I framtiden ska fordon och tjänster från koncernens varumärken baseras på i stort sett standardiserade tekniska plattformar.

Volkswagen-koncernen samarbetar med Microsoft för att påskynda utvecklingen av automatiserad körning15.2.2021 11:00:49 CET | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen stärker sina möjligheter i utvecklingen av automatiserade körfunktioner (AD). Koncernens mjukvaruföretag Car.Software Organization ska samarbeta med Microsoft för att bygga en molnbaserad Automated Driving Platform (ADP) på Microsoft Azure och använda dess beräknings- och datafunktioner för att leverera automatiserade körupplevelser ännu snabbare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum