Volkswagen-koncernens MOIA presenterar koncept med världens första elbil för samåkning

- Visionen blir verklighet: Uppstarten i Berlin blir företagets första mobilitetstjänst efter endast tolv månaders utveckling - Nytt koncept för samåkning: Helelektriskt, miljövänligt och plats för upp till sex passagerare- - "En miljon färre bilar på vägen": Målet är att minska trafiken i större städer, med start i Hamburg 2018

MOIA, ett nytt företag inom Volkswagen-koncernen, introducerar sitt omfattande samåkningskoncept efter endast ett år. Konceptet ger nya mobilitetsalternativ som avsevärt minskar trafiken i större städer. Vid årets TechCrunch i Berlin presenterade företaget ett ekosystem för samåkning med uppdraget "One Million Cars Off the Road", där den egenutvecklade MOIA-bilen visades upp första gången. Bilen är helelektrisk och specialanpassad för samåkning.

En miljon färre bilar i storstäderna med MOIA

– Målet är att få bort 1 miljon bilar i storstäderna i Europa och USA år 2025. För ett år sedan presenterade vi på TechCrunch i London vår vision om samarbete med storstäderna för bättre effektivitet i trafiken. Vi ville skapa en lösning för de typiska transportproblemen i städerna, som trafik, luftföroreningar, buller och utrymmesbrist och samtidigt hjälpa dem nå sina hållbarhetsmål. På kort tid har vi lagt grunden till ett nytt koncept för storstaden för internationell lansering under 2018, sade Ole Harms, MOIA:s koncernchef.

– Det första projektet blir lansering av hela ekosystemet, inklusive den nyutvecklade bilen, i Hamburg i slutet av 2018. Vi kommer att erbjuda ett komplett ekosystem för samåkning – efter behov eller enskilda delar. Flera varianter är möjliga och kan utvecklas tillsammans med städer och samarbetspartners, avslutade Harms.

MOIA-bilen presenterades för allmänheten för första gången på TechCrunch. Förutom bilen består systemet av en app som kunden använder för att boka och betala för MOIA. Appen visar vilka bilar som finns tillgängliga och hur mycket resan kostar innan kunden bokar. En algoritm grupperar passagerare med liknande destinationer för att öka kapaciteten för varje bil och undvika omvägar. Systemet omfattar även en chaufförsapp och hantering av bilflottan.

Helelektriskt fordon med sex sittplatser

MOIA-bilen är helelektrisk med plats för upp till sex passagerare. Inredningen är rymlig, med fristående sittplatser, gott om benutrymme och plats för att lätt ta sig till sin plats. Bilen har utvecklats och utformats exklusivt för samåkning – det ska vara bekvämt att resa. Även de passagerare som vill ha enskildhet ska känna sig bekväma ombord. Sätena är utrustade med dimbara läslampor och USB-portar och bilarna har snabb WiFi för passagerarna. Den automatiska dörren och dörrhandtaget gör det lätt att komma in och ut. Bredvid föraren finns rymlig bagageförvaring.

– Bilen erbjuder total komfort vilket är en viktig del av upplevelsen. Vi utvecklade konceptet genom att potentiella användare i olika åldersgrupper testade bilar i flera omgångar, och gav feedback. Många idéer från denna process gick direkt till utveckling av bilen. Vi tittar också på framtida versioner, säger Robert Henrich, Chief Operating Officer på MOIA.

Rekordkort tillverkningstid genom smidiga processer

Volkswagen Commercial Vehicles och Volkswagen Osnabrück har planerat, utvecklat och byggt MOIA-bilen på rekordkorta tio månader. Bilen har en räckvidd på över 300 kilometer enligt WLTP-körcykeln och kan laddas upp till 80 procent på cirka 30 minuter.

– Vi är väldigt stolta över att vi på bara tio månader kunde bygga ett skräddarsytt och nytt fordon speciellt anpassat för samåkning. Den prestationen var möjlig tack vare smidiga processer i Osnabrück-anläggningen. Bilen kommer att göra debut på Hamburgs gator nästa år, sade Eckhard Scholz som ingår i ledningen för Volkswagen Commercial Vehicles.

MOIA:s samåkningstjänst har testats i Hannover sedan oktober 2017 och är under ständig utveckling. "MOIA co-creation process" är en integrerad del av testet som består av en flotta på 20 Volkswagen T6 Multivans.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2016 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 726 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,9 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 15 205 lätta transportbilar vilket är 29,4 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2016.

Volkswagen-koncernen: Sex solida månader banar väg för framtiden28.7.2017 13:07Pressmeddelande

Koncernens rörelseresultat steg till 8,9 miljarder euro under första halvåret 2017. Fortsatt sund nettolikviditet i bildivisionen trots höga utflöden till följd av konsekvenserna av dieselkrisen. Koncernens försäljningsintäkter växte kraftigt till 116 miljarder euro under perioden fram till slutet av juni. Finansdirektör Frank Witter: "Vår finansiella utveckling är tillräcklig för att hantera omvandlingen inom bilindustrin och framtidens frågor."