WSP vinner ramavtal med Boverket

WSP har som ensam konsult vunnit ramavtal med Boverket. Ramavtalet innebär att WSP kommer bidra med allt från teknisk och samhällsvetenskaplig expertis till miljöutredning och GIS-kompetens.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över detta och ser fram emot ett spännande samarbete med stort fokus på framtidsfrågor så som samhällsplanering, stadsutveckling, byggande och boende, säger Anders Ling, Sektionschef Stadsutveckling, på WSP.

Boverket är en svensk myndighet och arbetar bland annat med framtagande och utgivning av föreskrifter och vägledningar, vägledning till plan- och bygglagen samt att utreda och analysera olika frågor inom samhällsutveckling.

Samarbetet har redan inletts med ett flertal avrop som bland annat syftar till att förenkla och förtydliga olika aktörers möjligheter på både bostadsmarknaden och inom samhällsbyggnadssektorn.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Ling, Sektionschef Stadsutveckling
anders.ling@wsp.com

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.

Elnät, vattenledningar och vägar närmar sig sitt bäst före-datum – oron i branschen är stor9.12.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

En ny rapport från analys- och teknikkonsultföretaget WSP visar att det finns en stor oro i samhällsbyggnadsbranschen för flera av våra gemensamma samhällstillgångar. Störst är oron för vatten- och elförsörjning, både på lång och på kort sikt. Det är hög tid att ansvariga myndigheter sätter sig in i hur statusen ser ut för våra samhällsbärande funktioner och hur de påverkar varandra om de inte fungerar, menar de organisationer som intervjuas i rapporten. Annars riskerar vi att få stora problem på lång sikt.

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.