10 förslag till Sveriges kommuner för att underlätta klimatanpassningen

Klimatanpassning är en viktig fråga för If, därför arrangerade If igår ett webinarium på temat 10 förslag till Sveriges kommuner för att underlätta klimatanpassningen. Analys av tidigare extrema väderhändelser, mer samarbete och lära av goda exempel är några av de förslag som lyftes.
Philip Thörn, Hållbarhetschef If, och Per Ankersjö, moderator

Klimatförändringar väntas medföra att Sverige blir både varmare och blötare. Extrema väderhändelser som översvämningar, skyfall och värmeböljor kommer bli vanligare och orsakar redan stora skador i dagsläget. Skadeförebyggande åtgärder för att minska klimatförändringarnas effekter kommer att bli allt viktigare. Klimatanpassningar är ett begrepp som används för att beskriva de åtgärder som samhället på kort och lång sikt måste genomföra för att skydda människor, miljön och egendom.

För If är klimatanpassningen av samhället en viktig fråga. Svensk Försäkring och IVL:s senaste rapport om hur långt kommunerna har kommit med klimatanpassningen visar på stora skillnader. Många har kommit långt, andra inte. Kan If bidra med vägledning till de kommuner som ännu inte har kommit igång med arbetet är det bra för samhället, våra kunder och för oss. Mot bakgrund av detta har If tagit fram 10 förslag till Sveriges kommuner för att underlätta klimatanpassningen. Kommunerna är centrala vad gäller klimatanpassningsarbetet med ansvar för frågor som fysisk planering, bygglov, vård och omsorg och infrastruktur för vatten.

Ifs 10 förslag till Sveriges kommuner för att underlätta klimatanpassningen presenterades igår på ett webinarium under Digitala Stadsutvecklingsdagarna utav If:s Hållbarhetschef Philip Thörn. Förslagen innehåller bland annat att ge mandat för att arbeta med klimatanpassning, analysera tidigare extrema väderhändelser och samarbeta mera och lära av goda exempel. Under webinariet betonades att Ifs förslag inte är tänkta att vara en instruktion eller en uttömmande lista av åtgärder. If vill istället stötta och inspirera kommuner som ännu inte kommit igång med sitt klimatanpassningsarbete och samtidigt lyfta frågan om klimatanpassningar på dagordningen. Alla förslagen finns att läsa i sin helhet här.

Medverkade på webinariet gjorde Therése Sjöberg från SMHI, verksam vid Nationellt kunskapscentrum för klimatanpassning och Nationella expertrådet för klimatanpassning. Therése presenterade myndighetens arbete med klimatanpassningar och en av SMHI nysläppt rapport om kommunernas klimatanpassningsarbete.

Vidare medverkade även kommunala företrädare i form av Emmyly Bönfors (C), kommunalråd och ordförande för Klimat- och miljönämnden i Göteborg, Christina Wikberger, miljöstrateg vid Värmdö kommun och Gustaf Landahl, chef för Plan- och miljöavdelningen vid Stockholm stad som alla presenterade hur just deras kommuner arbetar med klimatanpassningar.

Presentationerna efterföljdes av en paneldiskussion. Där berördes ämnen som hur kommunerna kan öka intresset för frågan om klimatanpassningar internt och hur kommunerna bör tänka i avvägningen mellan att minska sitt eget klimatavtryck och inrätta klimatanpassningsåtgärder.

Webinariet i sin helhet finns att se på Digitala Stadsutvecklingsdagarnas YouTube-kanal.

Philip Thörn, Hållbarhetschef If, och Per Ankersjö, moderator