14 nya miljonärer i Vargön när 80 miljoner delades ut

En vinstpott på 80 miljoner kronor delades ut på Postkodlotteriets Grannyra i Vänersborg idag. Mest vann Sami Rantila, 41, som fick över 15,7 miljoner kronor. Totalt blev 14 personer miljonärer efter dagens utdelning.

I måndags avslöjades det att postnumret 468 31 i Vargön hade vunnit i Grannyran. På postnumret finns 32 lottköpare och idag samlades vinnarna i Vänersborg för att ta emot sina checkar och få reda på hur mycket de hade vunnit. Många anhöriga, grannar och vänner hade kommit dit för att fira vinnarna.

När programledaren Rickard Sjöberg avslöjade att den vinnande postkoden var MZ utbrast det stort jubel i publiken. På den visade det sig bo 11 lottköpare som fick dela på den största delen av pengarna, drygt 53 miljoner kronor. På vinnarnas önskelistor fanns resor, bilar, sommarhus och husrenoveringar. Men också att kunna gå ner i arbetstid och tillbringa mer tid tillsammans med familjen.

Dagens största vinst gick till Sami Rantila, 41 år, som hade sex lotter. Sami var skakig på handen och rörd när han drog ut checken på 15 780 000 kronor ur guldkuvertet.

– Nu blir det fiskeresor och annat roligt med familj och vänner, avslöjade han.

Men framför allt ledig tid för att gottgöra familjen efter år av långpendling. Dottern önskade sig en cykel, en önskan som nog snabbt kommer att uppfyllas.

En annan lycklig vinnare var Eva Hagelin, 41 år, som med sina fem lotter vann 11 396 667 kronor. Hon hade bara bott ett år i Vargön när turen kom till hennes postnummer.

– Nu ska jag åka till Maldiverna. Det här händer bara en gång i livet, det ska jag verkligen njuta av, konstaterade hon.

Ett hus och ny bil finns också med i framtidsplanerna.

Om Grannyran

Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker några gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla 32 lottköpare i postnumret fick dela på en tredjedel av potten, knappt 27 miljoner kronor. 11 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, och de fick dessutom dela på ytterligare två tredjedelar av potten, alltså drygt 53 miljoner kronor.

Grannyran sänds i TV4 på fredag 20 april kl. 19.30

Bilder från Grannyran kan hämtas här: https://share.mediaflowpro.com/?ABAT08CRQT

För mer information kontakta:

Emma Bergling, pressansvarig Postkodlotteriet

Telefon: 076-109 37 03 emma.bergling@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat drygt 13 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.