Järfällabor får dela på 110 miljoner

Sveriges senaste vinnare bor i Järfälla i Stockholms län. Det är lottköparna i postnummer 175 52 som kommer att få dela på Grannyrans vinstpott på 110 miljoner kronor. Den 16 april firas vinnarna när de får ta emot sina vinstcheckar vid ett event med tv-inspelning.

Grannar i Järfälla får dela på Grannyrans vinstpott.
Grannar i Järfälla får dela på Grannyrans vinstpott. Fotograf: Eva Edsjö

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Hälften av vinstpotten delas mellan lottköparna i det vinnande postnumret. Den andra hälften delas mellan de lottköpare som dessutom har den vinnande postkoden.

Festlig vinstutdelning
Tisdagen den 16 april kommer vinnarna att firas när Postkodlotteriet bjuder in till en vinstutdelning med musikunderhållning, fika, samt aktiviteter för stora och små. Vid vinstutdelningen kommer den vinnande postkoden att avslöjas och checkar kommer att delas ut på scenen. Programledare är Rickard Sjöberg och med på plats är vinstutdelarna Magdalena Forsberg, Christian “Kicken” Lundqvist, Jesper Blomqvist och Sandra Dahlberg. På scenen uppträder Medina, som kom på en andra plats i vårens Melodifestival.
– Årets tydligaste vårtecken är här, Grannyran! Förväntansfulla Järfällabor funderar nog just nu på vad det kommer stå på deras vinstcheckar. Det blir spännande att se nästa tisdag. Det kommer helt klart utlovas fågelkvitter, fest och segerjubel, säger Rickard Sjöberg.

Alla vinnare kommer att kontaktas och bjudas in till vinstutdelningen. Familj, vänner och allmänhet är självklart också välkomna att ta del av festligheterna. Tid och plats för eventet återkommer vi med när det är spikat.

Grannyrans vinstutdelning spelas in och tv-programmet sänds i TV4 den 19 april klockan 19.30.

Det är den tredje gången som en Grannyra landar i Stockholms län. Tidigare Grannyror har gått till Stockholm 109 miljoner (2022) och Solna 75 miljoner (2014). Hittills har Postkodlotteriet gjort 174 personer till miljonärer i Stockholms län och nästa tisdag blir det ännu fler. Hur många avslöjas först då.

Fördelning av vinstpotten
Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter.

• Hälften av vinstpotten (55 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i det vinnande postnumret.
  • Andra hälften av vinstpotten (55 miljoner kronor) fördelas mellan de lottköpare som dessutom har den vinnande postkoden.

Vad är en postkod?
Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Grannar i Järfälla får dela på Grannyrans vinstpott.

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 15,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Postkodlotteriet är idag Sveriges största privata givare till ideell sektor.