Loka Crush är Årets Dagligvara 2015!
Lanseringen av Loka Crush fick en flygande start våren 2014. Budgeten som var satt till 2,5 miljoner liter det första året passerades med råge – under 2014 såldes över 11 miljoner liter och efter 14 månader såldes hela 18 miljoner liter. Även för handlarna var satsningen mycket lyckad. Under de första 11 månaderna bidrog Loka Crush med cirka 120 miljoner kronor i totalt försäljningsvärde i detaljistledet.
Loka Crush är nu inom läskkategorin det femte största varumärket i Sverige inom dagligvaruhandel och det fjärde största inom servicehandel. Att Loka Crush på så kort tid har nått svenskarnas gillande och nu korats som årets mest framgångsrika produktlansering är givetvis oerhört roligt:
Med Loka Crush ville vi erbjuda en produkt som gör det möjligt att njuta utan att få dåligt samvete. Utmärkelsen Årets Dagligvara är en bekräftelse på att vi har koll på vad konsumenten har för behov. Lanseringen av Loka Crush har även skett i nära samarbete med våra kunder, och vi är stolta över vår innovationskraft, säger Stefan Santos, marknadschef för Loka på Spendrups Bryggeri.
Årets Dagligvara delas ut av DLF, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen och belönar såväl kvantitativ försäljning som innovationshöjd. Här är juryns motivering till vinnaren Loka Crush:
Trots en till början tveksam Ulf Spendrup vågade ni ändå satsa. Ni fångade upp efterfrågan på det naturliga samt mötte konsumenterna när de har roligt. Ni har ritat om dryckeskartan och verkligen påverkat hela läskkategorins tillväxt. Och inte minst, konsumenternas gensvar är enormt! Nu råder det ingen tvekan längre – ni satsade helt rätt!
Produktens försäljning i värde: 150 MSEK
Produktens marknadsandel i sin kategori: 3,6% i kategorin läsk*
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt: 67%
Uppnådd distribution: 85%
* Total omsättning kategorin läsk senaste året: 3861 MSEK
Fakta om Loka Crush:
- Innehåller vatten från hälsokällan i Bergslagen, fruktjuice, sötma från frukt och naturliga aromer
- Fyra olika smaker: citron, päron, hallon och jordgubb
- Inga konserveringsmedel, färgämnen eller sötningsmedel
- 70 procent mindre socker jämfört med läsk
För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Santos, marknadschef Loka, 076 -116 79 50, stefan.santos@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se
Nyckelord
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups och Stordalen i gemensam satsning på den norska dryckesmarknaden24.9.2024 09:10:02 CEST | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.
Spendrups får ny vd4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum