
SHL tar fram CSR-strategi: ”Vi börjar med att minska ungdomsarbetslösheten”
Grundstrukturen i SHL:s CSR-arbete kommer att utgå från Brynäs IF:s sociala verksamhet En bra start, där klubben tillsammans med partners och flera starka samhällsaktörer arbetar för att skapa sammanhang där gemenskapen stärks för barn och unga. I ett av verksamhetens områden arbetar En bra start genom klubbens samverkansmodell med Arbetsförmedlingen och partners för att skapa praktikplatser lokalt och regionalt till arbetslösa ungdomar. Detta ska nu göras i samtliga fjorton SHL-klubbar med det långsiktiga målet att minska utanförskap och sänka ungdomsarbetslösheten i Sverige.
- SHL är en samhällskraft som genom sina klubbar verkar lokalt och nu vill vi göra en ordentlig satsning tillsammans; liga, klubbar och partners. Vår gemensamma kraft ska användas för att ge ungdomar en bra start i livet, säger Jörgen Lindgren VD för SHL.
Brynäs IF har sedan 2014 arbetat med och förfinat sin verksamhetsmodell ”från exponering till samhällsnytta” där den rena dräkten och klubbens En bra start-verksamhet ingår.
-- Det är kul och inspirerande att få vara med på den här satsningen och arbeta fram och implementera SHL:s CSR-strategi. Det finns en enorm kraft i varumärket SHL och i alla klubbar. Tillsammans ska vi nu arbeta för att bli en riktigt stark samhällskraft som ger många ungdomar en bra start på sina liv och karriärer, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF, som nu blir en av personerna som ska arbeta med implementeringen av SHL:s CSR-strategi.
En viktig part för att få ut ungdomarna i arbete är Arbetsförmedlingen. I strategiarbetet kommer Arbetsförmedlingen att vara med och forma struktur och tillvägagångssätt tillsammans med SHL, Brynäs och övriga SHL-klubbar.
– Alla krafter som finns på arbetsmarknaden behöver samarbeta och bidra för att ge ungdomar chans att komma ut i arbetslivet. Det är fantastiskt roligt och ett föredöme att SHL tar efter det samarbete som Brynäs IF och Arbetsförmedlingen har inlett i Gävleborg. Starka varumärken som SHL-klubbarna kommer att göra det attraktivt för andra arbetsgivare att vara med på tåget, säger Christina Storm Wiklander, marknadsområdeschef för Arbetsförmedlingen i Södra och Norra Norrland.
Målet är att implementeringen av SHL:s CSR-strategi ska vara klar under våren 2018.
Kontakt:
Jörgen Lindgren, vd SHL, 072-213 17 00, jorgen.lindgren@shl.se
Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF, 070-269 99 27, johan.cahling@brynas.se
Michael Persson, branschstrateg, Arbetsförmedlingen Södra Norrland, 010-486 85 52, michael.persson@arbetsformedlingen.se
Nyckelord
Kontakter
Jörgen LindgrenVD
Tel:0722-131700jorgen.lindgren@shl.seOm
SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.
Följ SHL Svenska Hockeyligan AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SHL Svenska Hockeyligan AB
SHL, SDHL och Spendrups Bryggeri AB förlänger partnerskapet till 20305.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Några veckor in i säsongen 24/25 kan vi glädjande meddela att SHL, SDHL och Spendrups förlänger sitt befintliga avtal med ytterligare fem säsonger, fram till säsongen 2029/2030. Det långsiktiga partnerskapet speglar samtliga parters gemensamma målsättning att förstärka arenaupplevelsen och vidareutveckla den för både befintliga och nya målgrupper.
SHL och Handelshögskolan i världsunikt forskningssamarbete om hockey, supporterskap och lycka9.10.2024 08:59:21 CEST | Pressmeddelande
Hur bidrar hockey till en persons och ett samhälles välmående, gemenskap och lycka? Ett nytt forskningssamarbete mellan Svenska Hockeyligan (SHL) och Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare and Happiness ska följa 5 000 hockeybesökare genom med- och motgångar med målet att förstå hur SHL med 14 klubbar påverkar välmående och välfärd.
Ackreditera er till SHL:s nya mediaguide7.10.2024 16:41:57 CEST | Pressmeddelande
SHL har till säsongen 24/25 skapat en ny kompletterande sida för press och media. Där hittar ni nyheter, kontaktuppgifter, grafiskt material och annan nyttig information för press. Ackreditera er idag!
SHL checkar in hos BWH Hotels20.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
När pucken släpps för säsongsstart kommer SHL:s domare att vara mer utvilade än någonsin. Tack vare ett nytt partnerskap mellan BWH Hotels och SHL, får domarna möjlighet att ladda upp och återhämta sig på hotell över hela landet. När de kliver av isen och lämnar skridskorna bakom sig, blir BWH Hotels deras trygga viloplats mellan matcherna.
Stricct Travel och SHL i nytt samarbete19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stricct Travel har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal med SHL för kommande tre säsonger. Som partner till SHL kommer de medverka till att effektivisera och utveckla SHL:s resande.
SHL Svenska Hockeyligan AB