25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.

Norrlands Ljus har försett många musikfestivaler med festivalöl genom åren, och för detta år har en limited edition-burk – en så kallad sleek can – tagits fram. En greppvänlig, långsmal burk som från början endast skulle säljas på festivaler och därför inte finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

– Nu står vi med tusentals iskalla Norrlands men inga festivaler att avnjuta dem på. Därför släpper vi nu festivalölen till Systembolagets beställningssortiment istället. Beställ och ta med festivalkänslan hem så ger vi ölen en chans att bli uppdrucken och slipper begå världens största ofrivilliga vaskning, säger Charlotte Liljewall, produktchef för Norrlands Ljus.

Festivalölen går att beställa från Systembolagets beställningssortiment via den här länken.

Högupplösta pressbilder hittar du på den här länken.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Charlotte Liljewall, produktchef Norrlands Ljus
charlotte.liljewall@spendrups.se, 070 746 47 67

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.