Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
2023 stod Desirée Jaks som vinnare i Årets Kock efter en rafflande final. Nu har hon tillsammans med bryggmästare Richard Bengtsson skapat ett öl med torr fyllighet, lätt citrushumlig doft och markerad beska. En riktig stout helt enkelt, som passar lika bra som sällskapsdryck som till mat.
– Det har varit väldigt spännande att få vara med och ta fram min egen drömöl. Jag var väldigt bestämd med att det skulle vara just en stout och att den skulle passa både som sällskapsdryck och till mat, säger Desirée Jaks.
Melleruds Mästarbrygd 2024 är bryggd på ekologisk humle. Den hårt rostade malten ger stor smak till ölet vilket gör att det passar utmärkt till lammstek med potatisgratäng, grillad biff och tjälknöl, men även till lättare rätter som naturella ostron och grillade havskräftor.
– Årets Mästarbrygd är ett verkligt matöl och har sin givna plats vid årets alla högtidsbord, den passar perfekt till påskens ägghalvor med räkor och sensommarens kräftskiva, men också till julbordets lax med hovmästarsås, säger Desirée Jaks.
– Det har varit inspirerande för mig att jobba med Desirée och se hur hon tänker i nya banor. Hon vågar vara tydlig med vad hon gillar och inte, och resultatet är något helt unikt, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.
Melleruds Mästarbrygd 5,4% finns att köpa i begränsad upplaga på Systembolaget från och med vecka 11 och i utvalda restauranger. Den alkoholfria varianten säljs på Hemköp från och med vecka 12.
Om Melleruds Mästarbrygd 2024:
Sedan 2018 får vinnaren av Årets Kock brygga sitt drömöl tillsammans med Spendrups chefsbryggmästare Richard Bengtsson. Inspirationen kommer från kockarnas egna smakbilder och dryckesminnen och resultaten har blivit väldigt smakfulla i olika stilar.
Desirée Jaks Mästarbrygden 2024 är en rejäl stout som utmärker sig med kolsvart färg, utsökt rostig maltighet och krämigt, vitt skum. Melleruds Mästarbrygd är bryggd på ekologisk humle och har en torr fyllighet samt markerad beska. Passar utmärkt som sällskapsdryck samt till mat.
Melleruds Mästarpilsner 5,4%
Inköpsställe: Systembolaget
Art nr: 2153211
Säljstart: 11 mars
Pris: 22:90 kr
Melleruds Mästarpilsner alkoholfri 0,4%
Inköpsställe: Hemköp
Säljstart: 11 mars
Utseende: Kolsvart
Doft: Maltigt rostad med inslag av kaffe och lakrits samt humlearomatisk citrusblommighet.
Smak: En rostad fyllighet som markeras väl av en mycket utsökt beska.
Malt: Ekologisk Pilsnermalt, Münchermalt, Caraaroma och Blackmalt.
Humle: Ekologisk Perle och Citra.
Bryggning: Mäskning sker under 70 minuter med infusionsförfarande. Sammanlagt ges humlen i två olika givar till brygden. Melleruds Mästarbrygd 2024 är en överjäst premiumstout. Jäsningsperioden inleds med huvudjäsning som varar i fem dygn vid 22 °C. Därefter sker mognaden i lagertank under fyra veckor vid -1 grad celsius.
Om Desirée Jaks:
Desirée Jaks är Årets Kock 2023. Hon är född 1995 och bor i Stockholm. Hon har varit kreativt ansvarig på Restaurang Spesso (Stureplansgruppen). Innan dess var hon på restaurang Agrikultur där hon började som kock och avslutade som köksmästare. Hon har även jobbat på restaurang Sjön i Jönköping. Desirée var med i Stockholm Culinary team 2016 och vann OS i Erfurt i Tyskland. Desirée var medlem i Juniorkocklandslaget 2017-2018 och tävlade i VM 2018 i Luxemburg samt vann Nordic Young Chef 2018. Idag är hon medlem i Kocklandslaget som nu senast slogs om topplaceringarna i Culinary Olympics i Stuttgart.
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seMaria BerggrenProduktchef
maria.berggren@spendrups.seBilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
Trocadero Zero med en härlig twist av geléhallon15.1.2024 13:54:24 CET | Pressmeddelande
Varför välja mellan läsk och godis när du kan få allt i ett? Den älskade smaken av geléhallon har äntligen hittat sin väg till ikoniska Trocadero. Utvecklingsteamet på Spendrups har testat upp mot 80 olika smakkombinationer som landade i två svenska original, Trocadero och geléhallon. Trocadero Zero geléhallon finns i service- och dagligvaruhandeln från vecka 3.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum