Spendrups Bryggeri AB

Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast

Dela

Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.  

Satsningen ligger i linje med Spendrups hållbarhetsstrategi där minskad klimatpåverkan och mer cirkulärt användande av resurser, såsom förpackningsmaterial, är viktiga byggstenar.  

– Spendrups som familjeföretag har ett långsiktigt perspektiv på hållbarhet och frågorna har funnits länge på agendan. Under de senaste åren har vi tagit flera viktiga steg för att göra vår förpackningsflora mer cirkulär och med lägre klimatavtryck och detta blir ytterligare ett steg. I Trioworld har vi en partner som kan hjälpa oss att förbättra vår hållbarhetsprestanda och samtidigt hålla en hög kvalitet och effektivitet, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri. 

När samarbetet med Trioworld inleddes 2020 sattes en gemensam ambition om att öka andelen återvunnen plast i de plastprodukter som Spendrups köper in, såsom sträck- och krympfilm. 

Avgörande är att plasten håller samma höga kvalitet hela vägen genom Spendrups höghastighetsproduktion och fram till butiks- och restaurangkunderna. Detta kan vara en utmaning med återvunnet material, som ofta har sämre kvalitet och mer variationer än ny plast. Men den lösning som nu har implementerats håller den höga kvalitet som krävs. För att säkerställa det har omfattande tester genomförts, både i liten och stor skala. 

– Vi är stolta över vårt samarbete och det resultat vi nu har kommit fram till. Spendrups är den första av våra kunder som implementerar användning av återvunnen plast över hela linjen och med gemensamma krafter har vi hittat en lösning med hög prestanda och lägre klimatavtryck, säger Gunter Cakar, Key Account Manager på Trioworld.  

Årligen kommer 150 ton ny plast sparas vilket innebär en minskning på 200 ton CO2-ekvivalenter*. Nästa steg i samarbetet blir att öka andelen återvunnet material ytterligare, med målsättningen att nå 70 procent inom några år.   

Spendrups har tidigare gjort flera satsningar på återvunnen plast: Redan 2015 fick alla PET-flaskor 50 procent återvunnen plast och 2020 gick Spendrups över till 100 procent återvunnen plast som används runt flerpack.  

*Beskrivning av hur resultat har beräknats 

Att ersätta 500 ton Trioworld-produkter av jungfruligt material med lika stor mängd Trioworld Loop30-produkter innebär att minst 30 procent av mängden är återvunnen plast, vilket motsvarar 150 ton mindre jungfruligt material och motsvarar 200 ton CO2 ekvivalenter mindre i jämförelse. Detta gäller endast produkter som producerats av Trioworld. Den totala mängden jungfruligt material som ersätts vid användning av Trioworld Loop alternativ har beräknats baserat på produktsammansättningar för produktion 2022 respektive 2023. CO2-minskningen är baserat på cradle-to-gate-beräkningar, tillämpning för produktionsförhållanden 2022 respektive 2023. 

För mer information, kontakta: 

Anna Lidström, hållbarhetschef, 0701 82 78 73. Anna.lidstrom@spendrups.se 

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67. Rose-marie.hertzman@spendrups.se 

Om Trioworld Group  

Trioworld, som grundades år 1965, är en ledande leverantör av innovativ, högkvalitativ polyeten- och polypropenfilm och tillhandahåller lösningar för konsument- och industriförpackningar, transport- och lastsäkerhet, jordbruk, hygien och medicinsk teknik. Bolaget är en ledande aktör inom branschen med en omsättning på 11 miljarder SEK och 1800 medarbetare. Koncernens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och bolaget har sin produktion och återvinning i Sverige, Danmark, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och Kanada. Företagets produkter och lösningar säljs över hela världen. www.trioworld.com 

Bilder

Spendrups återvinner plast och sparar 150 ton ny plast
Spendrups återvinner plast och sparar 150 ton ny plast
Ladda ned bild
Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri
Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri
Ladda ned bild

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i  centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye