SvD värvar Martin Ahlquist

Svenska Dagbladet har ett tydligt mål att öka tidningens digitala prenumerationsbas de kommande åren och i det arbetet kommer Martin Ahlquists kompetens att spela en avgörande roll.
– Martin har sin bas i den politiska och ekonomiska journalistiken, med fokus på intressanta fördjupningar och unika vinklar. Det är precis där Svenska Dagbladet vill vara, som det självklara kvalitetsmediet som litar på sina läsares förmåga att själva bilda sig en uppfattning. Vi är mycket glada över Martin valt att komma till oss, säger chefredaktör Fredric Karén.
Martin Ahlquist har en gedigen gedigen publicistisk bakgrund. 2005 var han med och grundade nyhetsmagasinet Fokus, en tidning som han också var chefredaktör och ansvarig utgivare för mellan 2009 och 2015. Innan dess jobbade han bland annat på Ekot och som nyhetschef på dåvarande Finanstidningen.
– Jag har länge imponerats av SvD:s konsekventa arbete, och förmåga, att skapa riktigt bra journalistik. De sätter alltid läsaren i fokus och har en hög publicistisk trovärdighet. Det är både väldigt roligt och väldigt hedrande att nu får bli en del i den utvecklingen, säger Martin Ahlquist.
Han bär också med sig erfarenheter från sex år som ledamot i Pressens opinionsnämnd och har dessutom skrivit flera böcker, bland annat om pressetik.
– Redaktionens kristallklara fokusering på kvalitetsjournalistik och det höga tekniska kunnandet gör SvD till ett ställe man verkligen vill vara på, säger Martin Ahlquist.
Martin Ahlquist tillträder tjänsten den 1 januari 2019.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ahlquist, tillträdande Redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare, Svenska Dagbladet. Tel: 073-940 93 01.
Fredric Karén, publisher, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 50 86. E-post: fredric.karen@svd.se
Petter Ovander, Communication Specialist Publishing. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum