Schibsted

SvD värvar Martin Ahlquist

Dela
Martin Ahlquist blir från årsskiftet ny redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. – Han är en Sveriges främsta publicister. Med Martin ombord kommer SvD att kunna ta viktiga kliv framåt när det gäller att utveckla vår kvalitetsjournalistik, säger chefredaktör Fredric Karén. Martin Ahlquist är en av grundarna till nyhetsmagasinet Fokus, men kommer närmast från jobbet som chef för Expressens politik-redaktion.
Martin Ahlquist är från och med 1 januari redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. Foto: Tomas Oneborg
Martin Ahlquist är från och med 1 januari redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. Foto: Tomas Oneborg

Svenska Dagbladet har ett tydligt mål att öka tidningens digitala prenumerationsbas de kommande åren och i det arbetet kommer Martin Ahlquists kompetens att spela en avgörande roll.

– Martin har sin bas i den politiska och ekonomiska journalistiken, med fokus på intressanta fördjupningar och unika vinklar. Det är precis där Svenska Dagbladet vill vara, som det självklara kvalitetsmediet som litar på sina läsares förmåga att själva bilda sig en uppfattning. Vi är mycket glada över Martin valt att komma till oss, säger chefredaktör Fredric Karén.

Martin Ahlquist har en gedigen gedigen publicistisk bakgrund. 2005 var han med och grundade nyhetsmagasinet Fokus, en tidning som han också var chefredaktör och ansvarig utgivare för mellan 2009 och 2015. Innan dess jobbade han bland annat på Ekot och som nyhetschef på dåvarande Finanstidningen.

– Jag har länge imponerats av SvD:s konsekventa arbete, och förmåga, att skapa riktigt bra journalistik. De sätter alltid läsaren i fokus och har en hög publicistisk trovärdighet. Det är både väldigt roligt och väldigt hedrande att nu får bli en del i den utvecklingen, säger Martin Ahlquist.

Han bär också med sig erfarenheter från sex år som ledamot i Pressens opinionsnämnd och har dessutom skrivit flera böcker, bland annat om pressetik.

– Redaktionens kristallklara fokusering på kvalitetsjournalistik och det höga tekniska kunnandet gör SvD till ett ställe man verkligen vill vara på, säger Martin Ahlquist.

Martin Ahlquist tillträder tjänsten den 1 januari 2019.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ahlquist, tillträdande Redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare, Svenska Dagbladet. Tel: 073-940 93 01.
Fredric Karén, publisher, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 50 86. E-post: fredric.karen@svd.se
Petter Ovander, Communication Specialist Publishing. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Martin Ahlquist är från och med 1 januari redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. Foto: Tomas Oneborg
Martin Ahlquist är från och med 1 januari redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. Foto: Tomas Oneborg
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye