Början till slutet för mobiltelefonernas era? Schibsted Future Report 2019 är här

I dag kommer Schibsted Future Report 2019 – Schibsteds årliga framtidsspaning inom ny teknologi, samhälle och affärstrender. För femte året delar koncernens medarbetare och utvalda vänner med sig av sin kunskap och sina tankar och idéer om fenomen som vi tror kommer att påverka framtiden.
Schibsted är en drivande kraft i den digitala utvecklingen och Future Report fokuserar på hur teknikutvecklingen påverkar vår framtid och vilka möjligheter den ger. I år har vi också flera inslag som knyter an till hur vi som individer och samhälle inte har alla verktyg på plats för att hantera konsekvenserna som denna nya verklighet medför.
Rapporten finns här: https://futurereport.schibsted.com/, och görs även som en bok - för att få ett exemplar mejla ann.axelsson@schibsted.com
Här är några exempel ur innehållet:
Röstassistenterna tar över
2017 nådde försäljningen av smarta telefoner sin topp och många menar att vi börjar se slutet på mobiltelefon-eran. Samtidigt uppger 46 procent av USA:s befolkning att de använder sig av någon form av röstassistent. Det verkar vara dags att vi förbereder oss för en verklighet där vi på allvar lyfter blicken från våra skärmar och med hjälp av rösten får tillgång till helt nya tjänster som kan underlätta vardagen. Och, där vi kanske kan vara mer närvarande.
Robotar på redaktionen
Aftonbladet kan nu erbjuda sina läsare mer innehåll – med hjälp av robotjournalistik. Med senaste tekniken och öppna datakällor kan de producera hundratals artiklar varje dag om trafiken, vädret och - inte minst lokal sport. Redaktionschef Michael Poromaa, ser hur detta kan frigöra tid för redaktionen.
SvD har kartlagt vad läsarna är beredda att betala för
Svenska Dagbladet har stora framgångar med att locka digitala prenumeranter. Bakom ligger en metodisk kartläggning av vilket innehåll som läsarna är beredda att betala för. Anna Careborg, tillträdande tf publisher, berättar om vilka fyra områden för innehåll de har identifierat som så relevant att de lockar betalande kunder.
Var kommer allt hat ifrån?
När Karin Pettersson, Director of public policy i Schibsted, ställde sig den frågan mynnade det ut i boken ”Internet är trasigt”, som hon skrivit tillsammans med journalisten Martin Gelin. I Future Report tecknar Karin bilden av en utmanande verklighet med ekonomisk ojämlikhet, klimathot och auktoritärt ledarskap i flera länder. Och där ny teknologi utnyttjas för att sprida propaganda och falska nyheter och i grunden utmanar demokratin och journalistiken. Den goda sidan av myntet, menar hon, är att motkrafter har börjat agera. Och nu är det dags att vi alla står upp för de värden vi tror på.
Amazon
Amazon är e-handelsföretaget som har byggt sitt eget ekosystem. De tillverkar egna produkter, levererar varor med egna flygplan och tillverkar avancerade robotsystem som hanterar lagerverksamheten, bland annat. Med ett extremt långsiktigt perspektiv har de skaffat sig kraften att utmana alla affärsområden de ger sig in i.
En ny rymdålder är här!
Plötsligt har rymden blivit het igen – efter årtionden i dvala, när ingen var så sugen på att åka tillbaka till månen eller för den delen till Mars. Men nu har de privata entreprenörer, som Elon Musk och Jeff Besos, gjort entré och menar att de ska rädda världen med sina rymdprojekt. Och det som verkar avlägset är kanske närmare än vi tror – även här har ny teknologi med AI i spetsen tagit stora kliv framåt för nya lösningar.
Silicon Valley tror på evigt liv
Vissa hävdar att den första människan som kommer att bli tusen år redan är född. Andra nöjer sig med 150. Men en sak är säker – forskningen för att förlänga våra liv är intensiv och lockar tech-aktörer i Silicon Valley. Intressanta frågor ställs på sin spets – kommer tekniken att vara tillgänglig för alla och vill vi verkligen ha evigt liv?
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ann Axelsson, redaktör, Schibsted. E-post: ann.axelsson@schibsted.com Tel: 070-635 65 13
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum