Aftonbladet och SvD i gemensamt projekt – berättar storyn bakom bilden

I en tid när alla kan fotografera, många kan bildmanipulera, och journalistiken – också den visuella – utmanas blir den dokumentära bilden allt viktigare.
– Få saker berör så mycket som bilder. För Svenska Dagbladets kvalitetsjournalistik är bilden otroligt viktig. I artikelserien Bakom bilden lyfter vi fram vår fotojournalistik och beskriver de processer och det hantverk som dagligen ligger bakom bilderna vi publicerar på vår sajt och i vår tidning, säger Ebba Bonde, visuell chef på SvD.
Aftonbladet och Svenska Dagbladet vill med den gemensamma satsningen skapa transparens gentemot läsaren och beskriva hur fotograferna jobbar under till exempel en presskonferens, hur bildjournalister rapporterar från slutna platser, hur de förbereder sig inför en porträttfotografering och hur de bygger upp en relation till de personer deras reportage handlar om.
– Aftonbladet har en stolt bildtradition och prisvinnande fotografer. Det är spännande att lyfta vår bildjournalistik tillsammans med kollegerna på Svenska Dagbladet och i tider som dessa också viktigt att kunna berätta hur vi jobbar, vilket enormt arbete som många gånger ligger bakom de bilder vi publicerar, säger Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef på Aftonbladet.
I samband med publiceringen av Bakom Bilden publiceras en native-kampanj från Tele2 och Fotografiska, där deras gemensamma projekt ”Plåta med mobilen” lyfts fram.
– Möjligheterna med uppkoppling gör att människor i dag kan dela bilder på ett snabbt och enkelt sätt, oberoende av tid och rum. Genom Tele2:s obegränsade uppkoppling och ett rikstäckande nät ger vi kunderna kraft att kommunicera på det sätt som de föredrar och med ”Plåta med mobilen” hoppas vi kunna inspirera dem till att ta fler och ännu bättre bilder, säger Samuel Skott, chef för svenska konsumentmarknaden på Tele2.
Schibsted Brand Studio har skapat innehållet för native-kampanjen i samarbete med Prime och den tas ut som Native Stories på Aftonbladet, SvD och Omni.
– Native skapar förutsättningar att beskriva och fördjupa kring det budskap en annonsör vill nå ut med. I det här fallet kan vi möjliggöra att Tele2s initiativ tillsammans med Fotografiska kopplas samman med några av Sveriges mest välmeriterade fotografer och i den kontexten skapa native-innehåll som stärker den totala användarupplevelsen, vilket är hela idén med att göra native på redaktionella sajter, säger Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales på Schibsted Brand Studio.
Besök Bakom Bilden på Aftonbladet: https://bakombilden.story.aftonbladet.se/
Besök Bakom Bilden på på SvD: https://www.svd.se/om/bakom-bilden
Besök Tele2 Native Story på Omni: https://tele2-fotografiska.brandstudio.omni.se/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Bonde, visuell chef, Svenska Dagbladet. Tel: 0704-523077. E-post: ebba.bonde@svd.se.
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se.
Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales, Schibsted Brand Studio. Tel: 070-386 24 97. E-post: lotta.thornqvist@schibsted.com
Johan Jönfeldt, Client Manager, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 070-162 91 61. E-post: johan.jonfeldt@schibsted.com
Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2. Tel: 070 5222 117
E-post: louise.ekman@tele2.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum