Schibsted

Aftonbladet och SvD i gemensamt projekt – berättar storyn bakom bilden

Dela
Svenska Dagbladet och Aftonbladet möts nu i ett gemensamt projekt för att lyfta fram bildjournalistiken – och arbetet bakom bilden. I samband med publiceringen av Bakom Bilden publiceras också en native-kampanj från Tele2 och Fotografiska.
SvD och Aftonbladet lyfter bildjournalistiken och arbetet bvakom bilden i det gemensamt projekt et Bakom bilden.
SvD och Aftonbladet lyfter bildjournalistiken och arbetet bvakom bilden i det gemensamt projekt et Bakom bilden.

I en tid när alla kan fotografera, många kan bildmanipulera, och journalistiken – också den visuella – utmanas blir den dokumentära bilden allt viktigare.

– Få saker berör så mycket som bilder. För Svenska Dagbladets kvalitetsjournalistik är bilden otroligt viktig. I artikelserien Bakom bilden lyfter vi fram vår fotojournalistik och beskriver de processer och det hantverk som dagligen ligger bakom bilderna vi publicerar på vår sajt och i vår tidning, säger Ebba Bonde, visuell chef på SvD.

Aftonbladet och Svenska Dagbladet vill med den gemensamma satsningen skapa transparens gentemot läsaren och beskriva hur fotograferna jobbar under till exempel en presskonferens, hur bildjournalister rapporterar från slutna platser, hur de förbereder sig inför en porträttfotografering och hur de bygger upp en relation till de personer deras reportage handlar om.

– Aftonbladet har en stolt bildtradition och prisvinnande fotografer. Det är spännande att lyfta vår bildjournalistik tillsammans med kollegerna på Svenska Dagbladet och i tider som dessa också viktigt att kunna berätta hur vi jobbar, vilket enormt arbete som många gånger ligger bakom de bilder vi publicerar, säger Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef på Aftonbladet.

I samband med publiceringen av Bakom Bilden publiceras en native-kampanj från Tele2 och Fotografiska, där deras gemensamma projekt ”Plåta med mobilen” lyfts fram.

– Möjligheterna med uppkoppling gör att människor i dag kan dela bilder på ett snabbt och enkelt sätt, oberoende av tid och rum. Genom Tele2:s obegränsade uppkoppling och ett rikstäckande nät ger vi kunderna kraft att kommunicera på det sätt som de föredrar och med ”Plåta med mobilen” hoppas vi kunna inspirera dem till att ta fler och ännu bättre bilder, säger Samuel Skott, chef för svenska konsumentmarknaden på Tele2.

Schibsted Brand Studio har skapat innehållet för native-kampanjen i samarbete med Prime och den tas ut som Native Stories på Aftonbladet, SvD och Omni.

– Native skapar förutsättningar att beskriva och fördjupa kring det budskap en annonsör vill nå ut med. I det här fallet kan vi möjliggöra att Tele2s initiativ tillsammans med Fotografiska kopplas samman med några av Sveriges mest välmeriterade fotografer och i den kontexten skapa native-innehåll som stärker den totala användarupplevelsen, vilket är hela idén med att göra native på redaktionella sajter, säger Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales på Schibsted Brand Studio.

Besök Bakom Bilden på Aftonbladet: https://bakombilden.story.aftonbladet.se/
Besök Bakom Bilden på på SvD: https://www.svd.se/om/bakom-bilden
Besök Tele2 Native Story på Omni: https://tele2-fotografiska.brandstudio.omni.se/
 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Bonde, visuell chef, Svenska Dagbladet. Tel: 0704-523077. E-post: ebba.bonde@svd.se.
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se.
Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales, Schibsted Brand Studio. Tel: 070-386 24 97. E-post: lotta.thornqvist@schibsted.com
Johan Jönfeldt, Client Manager, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 070-162 91 61. E-post: johan.jonfeldt@schibsted.com
Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2. Tel: 070 5222 117
E-post: louise.ekman@tele2.com
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SvD och Aftonbladet lyfter bildjournalistiken och arbetet bvakom bilden i det gemensamt projekt et Bakom bilden.
SvD och Aftonbladet lyfter bildjournalistiken och arbetet bvakom bilden i det gemensamt projekt et Bakom bilden.
Ladda ned bild
Ebba Bonde, visuell chef på Svenska Dagbladet.
Ebba Bonde, visuell chef på Svenska Dagbladet.
Ladda ned bild
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef, Aftonbladet
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef, Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye