Schibsted rekryterar kommunikationsspecialist: Växlar upp public policy-arbetet
– Den rekordsnabba digitala utvecklingen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar. Det är viktigt att Schibsted tar en tydlig roll och vågar utmana teknikjättar som Google och Facebook. Vår röst och kunskap behövs för att visa riktningen för de politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.
– För att kunna matcha teknikjättarna och bli en ledande röst i mediebranschen måste vi höras. Rebecka blir en nyckelperson i att öka Schibsteds synlighet i samhällsdebatten, säger Karin Pettersson.
Jobbat med finansbranschen och spelfrågan
Rebecka Wulfing kommer senast från miljöbyrån 2050 och har dessförinnan arbetat med public affairs på Gullers Grupp samt på byrån SenateSHJ i Australien. Med sin erfarenhet av långsiktiga påverkansprocesser från spelindustrin och finanssektorn kommer hon arbeta för att belysa den rådande konkurrenssituationen mellan Schibsted och plattformsbolagen. 2014 prisades Rebecka som Årets Rookie på Spinngalan för sitt arbete med att göra pr-branschen mer transparent. Transparens kommer vara ett viktigt ledord även i den nya rollen.
– Schibsted kommer att ha en avgörande roll i utvecklingen av det publicistiska ansvaret och hur gemene man kan tillgodose sig nyheter utan att fastna i en filterbubbla eller begravas av “fake news”. Frågorna som ligger framför oss nu berör inte bara enskilda bolag utan samhället i stort, säger Rebecka Wulfing.
– Rebecka blir ett välkommet tillskott och kommer att arbeta nära vår EU-expert Petra Wikström och övriga kommunikationsavdelningen, säger Karin Pettersson.
Rebecka Wulfing tillträdde sin nya roll den 1 april.
Nyckelord
Kontakter
Karin PetterssonDirector of Public Policy
karin.pettersson@schibsted.comJohan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum